Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Åsikt om gränsnitt! 2014-11-09 15:36
Bara en synpunkt som jag har irriterat mig/saknat sen nån version tillbaka.

I vissa lägen när man får upp två "knappval" i programmet, till exempel "Är fakturan ok? " Knapparna MAKULERA eller OK ligger precis under. Man kan direkt trycka på enter. Problemet är att ingen av knapparna är markerad så man vet aldrig vilken knapp man tryckt på så att säga! Det är en lite liten men dock irriterande miss i programmet! Ni kanske vill fixa det till framtida version. Kan inte förklara mer begripligare än såhär...
//D
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.237.102.92



Svar: Åsikt om gränsnitt! 2014-11-18 11:06
Tack för din synpunkt.
Det du beskriver har faktiskt funnits i en tidigare version, men togs bort i och med det nya gränssnittet för ett par år sedan. Anledningen till att det togs bort var att det ställde till problem bl.a eftersom det ju finns tre olika tangenter som man använder för att förflytta sig till nästa fält: enter, radmatning och tab.

Vi ska se framöver om vi hittar något som passar ini den nya versionen.

Tack för tipset.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.80.211



Svar: Åsikt om gränsnitt! 2014-11-18 16:43
Nja, det är inte det jag pratar om. Förövrigt har jag inte sett den funktionen så länge jag haft det här programmet(ca 10 år), men skit samma.

Det jag pratar om är vanlig standardgränsnitt som de allra flesta program har. När en dialogruta med två val dyker upp exempelvis -Avbryt- eller -Ok- så är alltid den ena förvald så att säga så an bara behöver trycka enter. I Unibas är det också så bara det att man inte vet vilken av knapparna som är förvald i enterfunktuinen eftersom den inte är "highlightad" som det heter på modern svenska.
Det är veckans I-landsproblem visserligen, men dock så irriterande när man är van datoranvändare och är van vid att mjukvara är uppbyggd enligt samma standard.
Det hela är mycket enkelt egentligen! Ni byter bara ut den grafiska knappen(som är förvald mot enter-tangenten i programmet) mot en som är skuggad/markerad.
Det kan jag ta mig an att fixa/designa åt er så behöver ni "bara byta" ut den i programmet inför nästa versions-släpp?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.237.102.92




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =