Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

"Tecken" på resultat o balansrapporten 2014-05-08 14:04
Jag skulle vilja att resultatrapporten visar positivt om det är plus resultat och negativt om det är minus - är det möjligt?
 Skrivet av:  Susanne IP: 85.228.206.171



Svar: "Tecken" på resultat o balansrapporten 2014-05-10 16:11
När du skriver ut din resultatrapport finns en liten ruta "Vänd tecken". - Kryssa i rutan och du får all siffror "felvända".

"Felvända" eller "rättvända" siffror:
När du bokför en intäkt, bokförs denna i Kredit. När du bokför en kostnad bokförs denna i Debet. Alla debetvärden skrivs ut så som positiva tal medan alla kreditvrden skrivs ut som negativa tal. Hur ska man annars på utskrifter skilja på debet och kredit?
Därav ser det på en resultatrapport ut som om en vinst är negativ.

Någon (som inte vet ett dyft om bokföring) tyckte att detta var konstigt och började med datorns hjälp vända upp och ner på bokföringen vid utskrift. I och med att någon började, då vet man numera aldrig om man vänt eller inte vänt på siffrorna. Tokigt egentligen, men för att göra någon nöjd har vi följt med och man kan därför även i UNI_BAS vända upp och ner på sin bokföring. - Sätt bara ett kryss i rutan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: "Tecken" på resultat o balansrapporten 2014-05-18 21:54
Men Resultat vänds? en gång för mycket i senaste uppdateringen, har pratat med supporten, men hur går det med programmeraren då? får vi någon justerad uppdatering snart?
 Skrivet av:  Patrik IP: 37.3.221.202



Svar: "Tecken" på resultat o balansrapporten 2014-05-20 09:35
Patrik, om man "vänder tecken", då vänds förstås alla tecken på resultaträkningen - inte bara vissa utvalda. Någon "dubbelvändning" förekommer inte varken i senaste uppdatering eller i någon tidigare uppdatering.
 Skrivet av:  sten@unicell.se IP: 81.232.81.13



Svar: "Tecken" på resultat o balansrapporten 2014-05-22 17:58
Min revisor, jag & en av dina support tjejjer, har då noterat felet!
 Skrivet av:  Patrik IP: 87.227.3.49



Svar: "Tecken" på resultat o balansrapporten 2014-05-26 10:07
Du talade med supporten i fredags och fick då samma besked som jag har gett här tidigare - vänder man tecken - då vänds alla tecken. Har man ett resultat i kredit (vinst) och vänder tecken - då visas resultatet utan tecken (vilket innebär plus). Har man ett resultat i debet (förlust) och vänder tecken - då visas resultatet med minus framför.

Om du har konterat bort resultatet, vilket sker vid bokslut, då vänds förstås tecken även på den konteringen. M.a.o det som du kallar "felet", är inget fel utan bara ett resultat av att du motkonterat bort resultatet - och därmed har du själv vänt tecken en gång och sedan bett systemet att vända tecken en gång till.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13




Denna tråden är stängd för nya inlägg.