Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Import av SIE4 fil 2014-05-01 19:35
Hej,

Jag har fått ett antal rättelser i min bokföring av min revisor, hur importerar jag rättelserna till min bokföring så att jag slipper mata in dom manuellt? Jag har en SIE fil med endast rättelserna. Det är ett tiotal verifikat.

//Anders
 Skrivet av:  Anders IP: 213.50.25.136



Svar: Import av SIE4 fil 2014-05-07 14:03
Att importera en SIE-fil är fullt möjligt, men man måste veta precis vad man gör. I värst fall har din revisor skickat en SIE-fil som innehåller dels de korrigeringar han har gjort, PLUS alla dina tidigare transaktioner. Importen innebär att du importerar det som filen innehåller. Du riskerar att dubblera alla dina tidigare verifikat.

Det är inga problem om du bara vet vad du gör.

Om man varje månad t.ex importerar data från ett lönesystem - då lär man sig hur man gör och allt flyter på. För enstaka händelser är det å andra sidan så att det oftast är både snabbare och säkrare att "knappa in manuellt".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Import av SIE4 fil 2014-08-14 00:55
Har importera en sie fil och nu fått dubbelbokförning hur löser man detta nu??
 Skrivet av:  Gabbe§ IP: 46.230.185.71



Svar: Import av SIE4 fil 2014-08-15 18:35
Enklast är det att läsa in den backup som du gjorde strax innan, eller dagarna innan importen.

Du måste därefter manuellt skriva in de (förhoppningsvis rätt fåtaliga) transaktioner som du gjort efter backupp-datumet. Efter de inskrivningarna är du tillbaka till läget innan SIE-importen.

Kolla noga vilka SIE-poster som behöver importeras! Förmodligen är de rätt få, och du kan då göra en manuell inskrivning av dessa värden. Genom att göra det manuellt får du stenkoll på ändringarna!

Är det åtskilliga SIE-poster som måste importeras då gör du klokast i att kontakta Unicell.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 46.162.126.93




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 5 =