Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Verifikat i nummerföljd 2006-04-03 20:10
Hejsan,

Jag har ett antal verifikationer från föregående år som jag nu kommer bokföra i mitt nyinköpta Unibas.

Det rör sig om både inkommande / utgående fakturor och vanliga inköpskvitton.

Fråga;
Måste verifikatnumren vara i följd med den kronologiska ordningen? Eller räcker det om jag ändrar på själva bokföringsdatumet?

Ponera att jag har följande fakturor:
faktura 1, 2005-01-29, 10,000 kr
faktura 2, 2005-02-03 5,000 kr

Följande inköpskvitton:
kvitto 1, 2005-01-01, 100 kr
kvitto 2, 2005-02-02, 1500 kr

Om jag då bokför detta måste då ordningen på hur jag bokför dem vara;
1. kvitto 1
2. faktura 1
3. kvitto 2
4. faktura 2

Eller går det bra att jag bokför dem lite hur som helst så länge bokföringsdatumet (som jag ändrar för varje verifikation) är korrekt?

T.ex. så är det enklare att först bokföra alla fakturor och därefter ta inköpskvitton.

Tack på förhand!
 Skrivet av:  Andreas IP: 217.208.169.27



Svar: Verifikat i nummerföljd 2006-04-03 21:40
Som Du säkert redan vet skall bokföringen ske den dag då affärshändelsen inträffar. Du är å andra sidan absolut inte ensam om att ligga sisådär ett år efter :)

Om Du nu ligger långt efter men bokför allt på rätt dag i rätt ordning - då är det aldrig någon som ifrågsätter om Du har bokfört den dagen affärshändelseerna inträffade eller om Du gjorde hela årets bokföring igårkväll.

Om vi ser det lite praktiskt så är det ju som så att om Du skulle ha lämnat bort Din bokföring, ja då lämnar Du över Dina kvitton inte varje dag utan kanske en gång i månaden. Inte så sällan kommer då redovisningsfirman att bokföra alla månadens transaktioner på månadens sista dag.

Du skulle kunna göra likadant. Lägg alla januaritransaktioner i en hög. Ställ datum i datorn på den 31 januari - då får Du alltid rätt datum på verifikationen. Du kan ju nu sortera verifikationerna så som Du föreslog - fakturor för sig etc. Bokför nu januari.
Gör sedan på samma sätt med februari - februaritransaktioner i en hög - ställ datum - sortera - bokför februari.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.229.118.248



Svar: Verifikat i nummerföljd 2006-04-04 09:10
Hej, tack så mycket!
 Skrivet av:  Andreas IP: 217.208.169.27




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 10 =