Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fakturor sparade som pdf försvinner... 2014-03-17 17:40
Hej
Jag har ett litet problem som jag inte hittat någon annan stans på forumet, och som tycks mig ganska märkligt.

När jag gör fakturor så sparar jag dem som pdf:er, genom att i utskriftsfönstret välja "Save as pdf" (mac OSX). När det är gjort så öppnar jag pdf:en och dubbelkollar att allt stämmer, innan jag godkänner.
Sen döper jag om fakturan, mailar jag iväg den, samt sparar den i en mapp på datorn.

Det konstiga är, att ibland försvinner innehållet i pdf:erna efter en stund...
Jag vet att jag har dubbelkollat att allt såg bra ut innan jag godkände dem. Men sen får jag ett mail från kunden att pdf:en är tom. Och när jag kollar min sparade kopia så är den också på 0k.

Det enda jag gör efter att ha kontrollerat fakturan, är att byta namn på den (eftersom UniBas automatiskt lägger till ett namn på pdf:er som jag inte vill ha). Men det låter lite konstigt om det skulle förstöra den

Jag tycker själv att det låter på gränsen till osannolikt att det skulle ha någonting med UniBas att göra. Men samtidigt har det hänt lite då och då under flera år. Med olika Mac-datorer, operativsystem, och versioner av UniBas. Och det har aldrig, någonsin, hänt med pdf:er jag skapat i något annat sammanhang

Vad tror ni?
/Simon
 Skrivet av:  Simon IP: 213.89.152.19



Svar: Fakturor sparade som pdf försvinner... 2014-03-18 10:50
Du skriver att du öppnar pdf:n och "pdf:en och dubbelkollar att allt stämmer". När du gör detta har UNI_BAS sedan länge förlorat kontrollen på vad som händer. Så fort UNI_BAS lämnat alla uppgifter som behövs till utskriftshanteraren, då är UNI_BAS inte längre involverat i varken utskrift eller pdf.

Något händer tydligen när du öppnar en pdf, men VAD, det är svårt för oss att ge svar på.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Fakturor sparade som pdf försvinner... 2014-03-24 16:45
Ja, jag vet. Det är lite konstigt...
Och som jag skrev från början, så har jag svårt att se att det skulle ha med UNI_BAS att göra. Förutom det att jag gör pdf:er dagligen, och fakturorna från UNI_BAS är de enda som någonsin har drabbats av det här.
Men det kan ju också vara något annat i mitt system som blir knasigt just ihop med utskrifter från UNI_BAS.

Hur som helst. Ingen fara på taket.
Jag ser till att i fortsättningen göra dubbla kopior, och hoppas att problemet löser sig av sig självt :)
Ha det gott!
 Skrivet av:  Simon IP: 213.89.152.19



Svar: Fakturor sparade som pdf försvinner... 2014-03-31 13:06
Nu hände det igen, och nu börjar det bli absurt!

Jag började med att exportera ut två fakturor som pdf:er. Båda får fina små thumbnails, men bara den ena går att öppna. Den andra redovisar 0k.
Jag exporterar ut den andra igen, och får då en pdf som fungerar. Men nu har den första förlorat sin thumbnail och slutat fungera....

Jag exporterar ut en andra kopia av den första fakturan - Fungerar inte, men har fungerande thumbnail
Jag exporterar ut en tredje kopia - Fungerar initialt, men så fort jag byter namn på den så slutar den fungera
Jag exporterar ut en fjärde kopia - Fungerar inte
Jag exporterar ut en femte kopia - Fungerar initialt, men slutar fungera efter en stund utan att jag har rört den. Har dock thumbnail
Jag exporterar ut en sjätte kopia - Fungerar initialt, så jag duplicerar den i Finder. Den sjätte kopian slutar fungera efter en stund. Men den duplicerade kopian (av den sjätte kopian) fungerar.
Jag exporterar ut en sjunde kopia - Fungerar
Jag exporterar ut en åttonde kopia - Fungerar

Så nu har jag 3 pdf:er som fungerar. Kopia 7 och 8. Samt den duplicerade kopian av kopia 6...
Kopia 8 ser dock inte exakt likadan ut som de två andra. Den har ett aningen smalare format, och texten är aningen förskjuten snett neråt höger...

Återigen: Jag exporterar pdf:er dagligen, och har aldrig, någonsin, haft problem med annat än exporter från UNI_BAS.
Så även om jag inte förstår hur, så har jag svårt att se att problemet skulle ligga någon annan stans än i att just min kopia av UNI_BAS levererar "utskriftsinformation" som är så på gränsen till korrupt, att det hela tiden är ett vågspel om pdf:erna ska fungera eller inte

Jag skrev i förra veckan att jag kunde göra dubbla kopior och att det inte var någon fara på taket. Men om det ska fortsätta så här så är det mer än irriterande. Då är det nog fara på taket i alla fall.
 Skrivet av:  Simon IP: 213.89.152.19



Svar: Fakturor sparade som pdf försvinner... 2014-04-01 01:38
Jämra skumt.

Vad händer om du växlar till en annan skrivare innan du väljer "skriv ut" och alternativet "PDF"

/Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.179.249



Svar: Fakturor sparade som pdf försvinner... 2014-04-06 20:51
Nu har jag gjort lite mer efterforskningar och har fått en betydligt klarare bild av vad som händer.
Det alarmerande är att mitt UNI_BAS på egen hand permanent raderar PDF:er, och detta helt utan varningar!


Det som händer:
- Första fakturan jag sparar efter att ha startat upp UNI_BAS, skapar inga problem.
(även om den beter sig lite märkligt)

- När jag gjort den andra fakturan och trycker på Skriv ut, så skapar UNI_BAS på något sätt en ”tom, preliminär, faktura-PDF”. Denna tomma PDF ges samma namn och placeras på samma plats som den senaste (första) sparade fakturan.

- Två filer på samma plats inte kan ha samma namn. Så om den första fakturan är kvar på samma plats, så raderas den och ersätts med den tomma PDF:en!
Detta sker så fort jag trycker på Skriv ut. Alltså innan jag har valt om jag ska skriva ut eller spara som PDF. Och helt utan någon form av varning om att en fil skrivs över. Helt sjukt!


Exempel:
- Jag ska göra två fakturor
- Jag gör den första fakturan och sparar den som Faktura1. Kontrollerar att den ser korrekt ut och godkänner den.
- Jag gör sedan den andra fakturan. När jag trycker på Skriv ut, så raderas Faktura1 och ersätts med en tom PDF med samma namn…
- Faktura1 är nu tom. Men den har än så länge kvar sin ”thumbnail”, så jag misstänker inte att något är fel
- Jag klickar mig vidare och sparar den nya fakturan som Faktura2.
- Istället för två sparade fakturor, har jag nu en fungerande Faktura2, samt en tom PDF med namnet Faktura1…

- Om jag sen gör en Faktura3, så kommer innehållet i Faktura 2 att raderas, osv.
M.a.o: Gör jag många fakturor så kommer i slutändan alla PDF:er utom den senaste att vara tomma


Tillfällig lösning:
- Efter att jag sparat Faktura1 så kan jag byta namn på filen, alternativt flytta den till en annan mapp.
- När jag sen gör Faktura2 och trycker på Skriv ut, så skapas en tom PDF med namnet Faktura1. Men eftersom det inte längre finns någon PDF med namnet Faktura1 på den platsen att skriva över, så raderas inte den första fakturan

När jag sen sparar Faktura2, så blir det två filer kvar. En tom Faktura1 och en fungerande Faktura2…


Jag kan naturligtvis ha fel. Men anledningen till att jag tror att det är UNI_BAS som buggar, är att det jag beskriver händer så fort jag trycker på Skriv ut. Dvs innan jag hunnit välja skrivarinställningar, PDF, filnamn, sparat filen, osv.
Dessutom händer detta enbart när jag sparar fakturor. Allt annat jag sparar genom UNI_BAS fungerar som normalt
 Skrivet av:  Simon Olsson IP: 213.89.152.19



Svar: Fakturor sparade som pdf försvinner... 2014-04-09 19:34
Det är väl inte så att du råkat stänga av den automatiska indexeringen av fakturorna, så att alla fakturor får samma namn?
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.179.249



Svar: Fakturor sparade som pdf försvinner... 2014-04-10 11:04
Mina fakturor har löpande numrering. Så den automatiska indexeringen har jag inte stängt av (och hittar inte heller hur man gör det)
 Skrivet av:  Simon IP: 213.89.152.19




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 10 =