Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

beg fordon 2014-03-16 14:51
om jag köper in ett beg fordon av en privatperson och säljer den vidare till en annan privatperson. hur bokför jag detta? bokför jag utan moms?
 Skrivet av:  Elias IP: 195.67.18.73



Svar: beg fordon 2014-03-18 10:40
När du köper från en privatperson exixterar det ingen moms.

När du säljer till en privatperson (eller överhuvudtaget säljer) då ska du lägga på moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: beg fordon 2014-04-24 22:07
Ett fordon som blivit momsdött!! kan man ej lägga på, ny moms. personbilar, är momsdöda redan vid första försäljning, vissa undantag finns, taxi tex.
 Skrivet av:  Patrik Eriksson IP: 87.227.3.49



Svar: beg fordon 2014-04-26 17:57
Så här skriver skatteverket om köp av fordon:

"
Får jag dra av momsen när jag köpt en bil?
Oftast får du inte dra av momsen när du köpt en personbil eller lätt lastbil. Under "Avdragsförbud" kan du läsa om vilka fordon som räknas som personbil och lätt lastbil. Där beskrivs de grundläggande bestämmelserna för när du får och när du inte får göra avdrag för ingående moms.
"

samt mer från skatteverkets hemsida:

"
Ska jag ta ut moms när jag säljer bilen?
Försäljning i Sverige
Du ska bara ta ut moms om du haft rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen. Det saknar betydelse om du gjort avdraget eller inte.
"

Med sannolikhet gränsande till visshet skall du alltså inte lägga på moms vid försäljningen.
Du kan i och för sig hamna i någon specialtillämpning så du bör kolla hur just din situation verkar.

Kolla på skatteverkets hemsida. De har bra info!

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.115.164.118



Svar: beg fordon 2014-04-27 10:00
Bör tilläggas att vinsten vid försäljning skall deklareras och hanteras enligt reglerna för vinstmarginalbeskattning, VMB.
Det är en sorts "substitut" för MOMS men beräknas bara på vinsten och inte på hela försäljningsbeloppet.

Kolla på skatteverkets hemsida.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.115.164.118



Svar: beg fordon 2014-05-01 15:14
Sist jag hamnade i samma sits så ringde jag och frågade SKM. De sa att jag INTE skule lägga på moms eftersom bilen var "momsdödad". Sålunda tog jag upp den som "momsfri försäljning" på momsdeklarationen. Några veckor senare ringde faktiskt nån handläggare på SKM och frågade var de där pengarna från den momsfria försäljningen var för nåt. Jag svarade helt sanninsenligt att det var bilen och han var väldigt nöjd med det svaret.
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.237.102.92




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 4 =