Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Önskemål: Förval inmatning baserat på bruttobelopp 2013-11-20 23:06
Hej

Jag har ett önskemål om en funktion i UNI_BAS, och startar den här tråden enbart för att se om det finns andra med samma önskemål :)

Jag har idag bokfört ett par hundra kvitton
I Övrig Bokföring så väljer programmet automatiskt att man ska föra in kostnadsbeloppet exkl moms (för alla kostnadskonton som har en fördefinierad momssats på mer än 0%)
Programmet räknar då ut momssatsen och allt är frid och fröjd

Om man hellre vill ange summan inkl moms (brutto), så klickar man först i rutan "Inkl moms".
Varvid programmet räknar ut momssatsen och allt är frid och fröjd

På i stort sett alla kvitton jag bokfört idag så är bruttosumman betydligt tydligare utmärkt än nettosumman.
På vissa finns nettobeloppet över huvud taget inte med. Och på vissa står det t.ex: Summa 365kr. Varav moms 73kr.

I alla de här fallen är det betydligt enklare och snabbare att ange beloppet inkl moms, istf exkl moms.

Så mitt önskemål är att i en framtida uppdatering kunna välja om man vill ha "Inkl moms" eller "Exkl moms", som förval för beloppsinmatningen.
Jag skulle välja "Inkl moms", vilket skulle medföra färre klick och färre misstag

Det är en ganska liten förändring, men som förenklar arbetsflödet för sådana som jag. Utan att påverka för de som vill ha det kvar som det är nu.

Så. Finns det fler, eller är det bara jag som ser nyttan i den här funktionen?

Vänligen
/Simon
 Skrivet av:  Simon IP: 213.89.150.173



Svar: Önskemål: Förval inmatning baserat på bruttobelopp 2013-11-21 21:32
Hej Simon,
Vi talades vid per telefon idag. Precis som här så nämnde du att du hade ett önskemål gällande gällande momsen under knappen "Övrig bokföring".

Att programmet fungerar så som du beskriver under just "Övrig bokföring" är så vitt vi ser det helt korrekt. Problemet är egentligen att du väljer fel knapp för bokföring av 100-tals kvitton. Ett kvitto få du när du haft en kostnad som du betalat för. D.v.s en "Kostnad utan faktura". Om du istället väljer knappen "Kostnad utan faktura" när du bokför dessa kvitton, då ska du se att allt blir så som du vill ha det.

Vi ber om ursäkt för att vi inte direkt gav dig detta svar under telefonsamtalet idag, men det beror förstås på att vi "snöade in" på att du vill ha hjälp med något under knappen "Övrig bokföring". vi fastnade helt enkelt där.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Önskemål: Förval inmatning baserat på bruttobelopp 2013-11-25 21:14
Hej

Tack för trevligt svar
Men om jag bokför via "Kostnader utan faktura", så väljer den även där "Exkl moms" som standard.
Så för min del blir det ingen skillnad. Jag måste fortfarande trycka "Inkl moms" innan jag fyller i beloppet

/Simon
 Skrivet av:  Simon IP: 213.89.150.173



Svar: Önskemål: Förval inmatning baserat på bruttobelopp 2013-11-25 22:13
Förlåt. Fel av mig.
Du har helt rätt, och kan radera tråden ;)

Tack
/Simon
 Skrivet av:  Simon IP: 213.89.150.173




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 3 =