Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföring av moms vid Import 2013-11-05 18:46
Hej!
Jag håller på att prova Unibas testprogramm och tycker att det verkar logiskt och enkelt även för mig som har noll koll när det kommer till bokföring.
Jag har en fråga angående bokföring av moms vid import. Jag har gått igenom liknande frågor här på bloggen men ville bara vara säker på att jag verkligen förstått hur man gör. Detta är mitt exempel:

Jag importerar varor från ett kinaföretag och får en faktura på 16000 sek. Ombudet DHL skickar mig senare en faktura på 2250 sek (1800 sek för transport + 25% moms 450 sek). I fakturan debiteras jag också 25% importmoms på 16000 sek, alltså ytterligare 4000 sek. Importen är tullfri.
Jag bokför så här:

1 – jag registrerar kinaföretaget som exportleverantör, därefter registrerar jag “faktura från
leverantör” för varornas värde (16000 sek)
2 – Jag registrerar DHL fakturan för transportkostnaderna plus moms (2250 sek) på vanligt sätt (inhemsk
leverantör)
3 – jag registrerar kostnader utan faktura för momsen som jag köper från ombudet genom att välja konto
2640 (ingående moms) och debitera det för “inköp av vara utanför EU”. För att balansera väljer jag sen
vilket konto jag betalar ifrån (bank till exempel) och klickar på “tillgången minskar”

Om detta vore månadens enda transkation bör jag totalt få tillbaka moms för 4450 sek. Gör jag på rätt sätt?

Vänliga hälsningar
Pier
 Skrivet av:  pier IP: 83.255.61.155



Svar: Bokföring av moms vid Import 2013-11-06 13:18
Från andra inlägg förstår jag att man kan bokföra allting (transportkostnader+moms samt införselmoms) i en och samma faktura genom att enkelt välja konto 2640 för att lägga till införselmomsen i en ny rad.
Det är nog mera korrekt om man gör på detta vis.
 Skrivet av:  Pier IP: 83.255.61.155




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 4 =