Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fel betalningsår på leverantörsfaktura 2013-09-09 22:29
Hej,
Jag har lyckats skriva fel år när jag betalade en inlagd leverantörsfaktura. Har provat allt, men kan inte ändra datum eller ta bort/boka om posten. Hur ska jag göra?
Tacksam för svar, Embla
 Skrivet av:  Embla IP: 178.28.153.115



Svar: Fel betalningsår på leverantörsfaktura 2013-09-10 08:07
När man håller på med en transaktion kan man alltid avbryta registreringen innan man trycker på "Spara". Har man sedan väl tryckt på "Spara" då är det lagen som förbjuder att man ändrar på det som är sparat. "Suddar" man i bokföringen då gör man sig skyldig till bokföringsbrott.

När man sedan likväl gjort fel kan man korrigera felet genom att "motboka" - d.v.s. man bokför samma sak fast tvärtom. I det fallde du beskriver blir det ganska komplicerat att motboka eftersom det ju är fråga om flera sammankopplade transaktioner. Först måste du kreditera den felaktigt betalda fakturan. Sedan måste du "betala" eller utjämna den nya fakturan på samma felaktiga datum som du bokfrde den felaktigt bokförda betalningen. Därmed har du nollställt den gamla fakturan. Nu måste du registrera en ny faktura som ska ersätta den gamla. och därefter betala den med rätt datum.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 5 =