Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Leverantörsfakturor i valuta 2006-03-28 19:41
I testversionen tillfogade jag modulen valuta (och språk) och kan nu skriva utgående fakturor i främmande valuta. Däremot ser jag inget sätt att införa leverantörsfakturor i främmande valuta. Missar jag något?
 Skrivet av:  Martin IP: 81.233.227.188



Svar: Leverantörsfakturor i valuta 2006-03-29 10:49
Du kan dels ange valuta på varje leverantör i leverantörsregistret. Du kan också ange valuta när Du registrerar en ny leverantörsfaktura.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Leverantörsfakturor i valuta 2006-03-29 18:27
Låter kanske lite fånigt, men är du säker?

Jag har nog fått solsting, men inte ser jag det. Har lusläst både leverantörsskärmen och leverantörsfakturaskärmen och inte i någon ser jag tillstymmelse till fält för valuta. Jag ser momsval, jag ser SEK, jag ser namn och address, allt vad du vill, men icke valuta.

Jag talar alltså om UNI_BAS, testversionen, nedladdad bara för några dagar sen.

Behöver jag kanske göra någon magisk manöver först?

-- Martin
 Skrivet av:  Martin IP: 81.233.227.188



Svar: Leverantörsfakturor i valuta 2006-03-30 16:37
Nej Martin - det där kallas inte solsting - bara lite allmän förvirring :)

Du skriver: " Jag ser momsval, jag ser SEK, jag ser namn och address, allt vad du vill, men icke valuta."

"....jag ser SEK..." betyder att Du ser valutan SEK är vår svenska valuta "SE" för Sverige och "K" för kronor. På samma sätt som"DKK" blir danska kronor och "FIM" blir finska mark osv.

Tryck på "SEK" och välj den valuta Du vill ha - förutsatt förstås att Du lagt in valutan i UNI_BAS
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Leverantörsfakturor i valuta 2006-03-30 18:39
AhA!

Jag har rätt! Installerade windows versionen också (på Windows, naturligtvis). Installerade "valuta" och "språk", och vad ser jag... "valuta" i "Registervård" -> "Leverantörer".

Men i Mac versionen: icke! Där finns inget "Valuta" fält efter "Inhemsk-, EU eller export".

Ergo, det är ett problem med Mac versionen. Kunder får valuta men inte leverantörer. Kan du kolla?
 Skrivet av:  Martin IP: 81.233.227.188



Svar: Leverantörsfakturor i valuta 2006-03-30 19:10
Nej nu får Du ge Dig :)
Vi utvecklar ju på Mac - hur kan vi då få det att fungera på PC och inte på Mac - Vi skulle ju inte märka när det fungerar ?? :)

Vet Du vad Martin - ring hit - kom sedan tillbaka hit och säg hur det gick.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Leverantörsfakturor i valuta 2006-03-31 17:06
Efter ett trevligt och nyttigt samtal med Sten visade det sig att valuta- och språkmodulerna måste laddas varje gång man startat programmet, annar får man konstigheterna som jag var med om.

Notera: detta gäller endast test versionen! Så, om jag fattat det rätt ska det inte vara ett problem med en licensierad version.

Känns ju skönt att veta att jag inte var galen i alla fall :-)

UNICELL´s kommentar:
Tack Martin för ett revligt samtal!
Så går det när man missförstår varandra. Vi trodde att Du hade valt tilläggsmodulen valuta i Testbolaget. I Testbolaget måste man välja tilläggsmoduler varje gång man startar programmet. Du hade valt Valuta bara första gången. När Du sedan öppnade programmet igen Då hade Du inte kvar valutamodulen, fast Du trodde att Du hade det. - Bara ett litet missförstånd och mycket lättare att lösa via telefon
 Skrivet av:  Martin IP: 81.233.227.188




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 9 =