Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur bokför jag uttag av vinst?? 2013-04-26 17:05
Hej!

Jag har enskild firma och bokför manuellt utan förinställda Bas-kontoplaner eller liknande. Använder kontantmetoden och redovisar moms kvartalsvis.

Jag anser att jag har hyfsad koll på bokföring men i år, när jag för första gången går med vinst, blir det (ironskt nog) lite av ett bokförings-problem för mig. Jag fattar nämligen inte hur jag ska bokföra själva uttaget av vinsten.

Situationen nu är att de vinst som företaget gjorde under 2012 (cirka 100 000 kr) ligger kvar på företagskontot. Det innebär att uttaget måste bokföras under 2013 trots att vinsten hör hemma under 2012. Om jag bara rakt av bokför det som ett uttag så kommer jag plötsligt ha en skuld till företaget på 100 000 kronor. och det har jag ju inte egentligen.

Är det så att jag borde ha bokfört vinsten/överskottet från 2012 som en egen insättning vid årsslutet 2012? I så fall hade jag kunnat överföra det saldot till 2013 och sedan jämnas den skulden ut. Någon som fattar hur jag tänker där? Och framförallt: Tänker jag rätt?

Hjälp!

Tacksam för svar!

MVh Jon
 Skrivet av:  Jon IP: 83.181.60.53



Svar: Hur bokför jag uttag av vinst?? 2013-04-26 22:41
Egen insättning= du lånar slantar till firman.
Eget uttag = du tar tillbaka pengarna du lånat ut.
Tar du ut mer än du lånat ut är det också ok.

Du betalar skatt, men inte på det egna uttaget, utan på de affärer som genererade överskottet/vinsten.
Vinsten framgår av differensen mellan de utlägg för varor mm som firman haft, och de pengar som försäljningen genererat.

Du behöver ta en rejäl fundering på hur det här hänger ihop!
Det kanske blir lite klarare när du börjar fylla i deklarationspappren och jämför med resultatrapporten.

/ lars Bergström
/
/ nöjd unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.250.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 9 =