Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kreditera leverantörsskulder 2440 2006-03-22 21:26
Nu vill jag ha ett tips hur jag reder upp en sådan sak som då jag bokfört leverantörsfakturan på fel månad och vill upphäva den helt från månaden och flytta den till rätta månaden. Jag korrigerar andra konton via Registrera/övrig bokföring - ändra och söker upp fakturan och ändrar kontot. Jag har tex en bokning gjord 31.1.05 på leverantörskulder/2440 debet 250 € och inköp/4011 kredit 250 €. Jag klickar på 4011 och den byter sida till debet men hur gör jag för att få flyttat 2440? Då svara det bara att kontot är låst. Vilket konto kan jag bäst använda för att "jämna ut" beloppet så det blir noll och jag kan flytta konteringen till rätt månad. Jag får inte saldot att stämma med bankkontoutdraget om det är bokfört på fel månad. Är det någon annan som har liknande problem så ge mig tips hur ni gör. Hur gör man för att kreditera 2440 och 1510?
 Skrivet av:  Elisabeth Björklund IP: 62.80.130.235



Svar: Kreditera leverantörsskulder 2440 2006-03-23 11:06
Du ska INTE ändra på bokföringen!
Gå till rapporter/leverantörer/Spåra fakturor.
Klicka på den felaktiga fakturan.
I nederkant klicka på "Kreditera fakturan.
Nu skrivs en kreditnota ut - när Du godkänt den - då är ALLT klart.

Registrera sedan eventuellt den korrekta fakturan som vanligt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Kreditera leverantörsskulder 2440 2006-03-23 14:21
Sorry, det fungerar bra bar inte fakturan redan skulle vara bokförd i januari 26.1.05 och borde ha vari och är betald i februari 4.2.05. Sen den är körd så långt hittar jag ingen krediteringsmöjlighet och summan är således på fel månad. Finns ännu några trix att få korrigerat det felaktiga till den rätta månaden. Fel datum kan det bli förr än man anar om man inte ser eftet ordentiligt och därför har jag nu detta problem som jag inte kan lösa utan hjälp.
 Skrivet av:  Elisabeth Björklund IP: 62.72.245.74



Svar: Kreditera leverantörsskulder 2440 2006-03-23 15:04
Den "enkla" varianten som jag beskrev finns bara tillgänglig så länge man inte gjort ytterligare ett misstag - batalat den felaktiga fakturan.
Har man således betalat fakturan finns de den "normala" vägen för kreditering. Gå till Registrera/Kundfakturor. Ovanför fältet kundnummer finns en knapp "Faktura". Klicka på den knappen - Knapptexten ändras till "Kreditnota". Det Du registrerar nu är en kreditnota - gör exakt lika som när Du registrerar en faktura. - Du måste sedan ochså "boka betalning från kunde" på kreditnotan. använd samma betalningskonto som när Du bokförde den felaktiga betalningen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 3 =