Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Spärrat konstnadskonto 2006-03-21 15:44
När jag skall registrera kontorsmaterial på leverantörsfakturans kostnadskonto, så säger den att kontot är spärrat. Däremot kan använda ex konto 5460, förbrukningsmaterial. Hur tar jag bort såna spärrar?
Och ytterligare en fråga - hur gör jag för att makulera konton som jag aldrig kommer att använda?
 Skrivet av:  Peter IP: 85.225.210.68



Svar: Spärrat konstandskonto 2006-03-21 16:44
UNI_BAS innefattar både bokföring och fakturering.
I bokföringen finns ett konto för kundfordringar och ett för leverantörsskulder. (1510 och 2440). Dessa konton är initialt spärrade. Så fort man registrerat den första kunden och första leverantören kan dessa spärrar inte hävas. - Varför? Kontot 1510 skall ju visa totalen av kundfordringar - d.v.s samma total som gäller för kundernas utgående saldo eller totalt obetalda fakturor. Om man skulle tillåta kontering på 1510 - då får man en total på 1510 och en helt annan total om man räknar ihop kundernas totala skuld eller fakturornas restvärde.

Man kan ju ha flera kunders konto t.ex 1511 , 1512 etc.
På samma sätt kan man ha flera leverantörskonton 2441, 2442 etc.
Dessa konton kommer också att bli spärrade om man lägger in dem på en ny kund/leverantör.

När man lägger in en ny leverantör så ska man ange dels leverantörskonto och dels kostnadskonto. - 2440 kommer upp automatiskt som leverantörskonto, fältet för kostnadskonto är tomt.
Förmodligen har Du lagt in kontot kontorsmaterial på platsen för leverantörskonto på någon leverantör. Inte så bra - men visst kan vi hjälpa till att lösa detta - men Du måste kontakta oss via telefon.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 3 =