Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Procedur vid årsslut gällade inventarier 2013-01-01 23:42
Hej.

Jag har ett AB som tillämpar kontantmetoden. 2012 är mitt andra redovisningsår och avslutet för 2011 gick (vad det verkat som hittills) mycket bra. När jag nu kommit så långt att jag ska göra årets avskrivningar 2012. Jag anar oråd när år "2011" listas högst upp till höger i fönstret under Rapporter/Inventarier/Avskrivningar.

Jag köpte år 2011 en inventarie vilken jag kunde "skriva av" (se nedan) och har under år 2012 köpt ytterligare en inventarie. Båda dessa är synliga i inventarieförteckningen MEN jag får bara upp den inventarie jag köpte 2011 under Rapporter/Inventarier/Avskrivningar.


I slutet av 2011 gjorde jag följande sista transaktioner:

1. Bokförde bankränta.
2. Momsrapport för december.
3. Avskrivning, en inventarie som skrivs av över 3 år, Kredit konto 1229 och Debet konto 7839. Avskrivningen verkar ha tagit effekt eftersom "nuvärdet" i inventarielistan nu är 1/3 lägre.
4. Bokförde skatt på årets resultat, debet konto 8910 och kredit konto 2510.
5. Bokförde årets resultat på debet konto 8990 och kredit konto 2099.

Jag har därefter INTE tryckt databas/bokslut och år 2011 är markerat som öppet.

Har jag missat något i slutet av 2011?
Måste jag trycka på knappen "Bokslut" för 2011 innan jag kan göra nästa års avskrivningar (se extra info nedan)?

Jag har testat att trycka på knappen "Bokslut" för 2011 och kommer fram till tills jag får en varningstext med texten "Du har fakturor som är utställda under år 2011. Du bokför enligt kontantmetoden och det innebär att dessa fakturor måste bokföras under år 2011. Tryck på knappen Bokför resterande fakturor på föregående bild".

Jag gör om proceduren och hittar INTE alternativet "Bokför resterande fakturor", där finns endast "Bokför resterande kundfordringar" och "Bokför resterande lev.skulder". Jag trycker trots detta på båda knapparna och möts i båda fallen av texten "Det finns inga fakturor som ej är bokförda”. Jag hade inga utestående kund- eller leverantörsfordringar över årsskiftet 2011/2012 och kan inte förstå varför systemet bromsar mig här eller verkar vägra gå vidare pga. utestående kundfordringar....

Beklagar komplex fråga som grundar sig i att så mycket kan vara fel i proceduren (trots synbart korrekt årsslut 2011) att jag inte vet vad jag ska göra. Kan jag få hjälp med en steg för steg förklaring till hur jag kontrollerar att allt är korrekt genomfört eller kan jag skicka en komplett systemfil till Unicell för granskning?
 Skrivet av:  Henrik IP: 81.229.147.93



Svar: Procedur vid årsslut gällade inventarier 2013-01-03 14:10
Det låter som om någon faktura har "hakat upp sig" när du tryckt på "Bokför resterande...."

Kontakta supportavdelningen så kan du få hjälp där.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 1 =