Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra eget uttag utan kassa/bank 2012-11-02 11:08
Hej!

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. När jag startade mitt företag hade jag inget företagskonto utan bokförde ALLT mot eget kapital (uttag/insättningar) vilket innebar att ingenting bokfördes under kassa/bank. Enligt personer jag rådfrågade skulle det vara ok.

Men, och här kommer själva frågan, hur ska jag bokföra eget uttag? Debet under eget kapital, men var ska jag bokföra det i kredit? Det mest logiska skulle ju vara under bank/kassa, men detta skulle i så fall resultera i att bank eller kassa skulle börja med minus. Går det?

Hoppas någon förstår min fråga! Jag har idag företagskonto och bannar mig själv för att jag inte skaffade det från början:-)
 Skrivet av:  Sofia IP: 85.225.9.199



Svar: Bokföra eget uttag utan kassa/bank 2012-11-02 13:17
Du kan ju förstås inte göra eget uttag/ta ut pengar om det inte finns något att ta ut på bankkontot och/eller kassan!
Det blir ju inte bara minus på kontot, hur skulle det gå till rent praktiskt?
All bokföring skall spegla den konkreta verkligheten.
Underskott i kassan kan fysiskt inte förekomma, och FÅR inte heller förekomma i bokföringen.
Underskott på bankkontot, tja, kan vara ok om banken beviljat det (som lån/kontokredit).
Annars är det bara att avvakta tills pengar kommit in.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Bokföra eget uttag utan kassa/bank 2012-11-06 22:30
Det är som Tore skriver omöjligt att ta ut pengar om det inte finns några :(

Så se till föra in de intäkter du fått på kassa konto 1910 sedan kan du ju ta ut så mycket pengar du önskar, kom ihåg att du skall betala soc, och arbetsa. samt skatt på uttaget.
Men det är ju en annan historia.
 Skrivet av:  Timo Kordelin-Öhlander IP: 85.229.76.236



Svar: Bokföra eget uttag utan kassa/bank 2012-11-07 09:09
Timo,
Bra att vi är överens,
men
beträffande skatt mm har du fel.
Skatt blir det på företagets vinst, och denna påverkas inte av egna uttag!
 Skrivet av:  Tore IP: 84.19.138.122



Svar: Bokföra eget uttag utan kassa/bank 2012-12-21 11:32
Uttag (insättningar) är inte kostnader eller intäkter utan transaktioner till (från) företagets ägare till företaget och påverkar således inte företagets resultat vilket skatteberäkningen grundar sig på. För att du ska kunna ta ut pengar från kassan måste det finnas pengar i kassan.

Börja med att bokföra de pengar du fört över till företagskontot som debet företagskonto, kredit eget kapital (insättning). Sen kan du bokföra det uttag du gör som kredit företagskonto, debet eget kapital utan att få negativt saldo på företagskontot.
 Skrivet av:  Andreas IP: 94.255.153.239




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 6 =