Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Starta nästa verksmhetsår 2012-08-14 20:36
Om jag kört en brutet förlängs första räkenskapsår typ 2011-07-22 tom 2012-08-31 och inte gjort bokslut. Kan jag då öppna nästa verksamhetsår "2012" och börja bokföra transaktioner/verifikat avseende 2012-09 och framåt och att allt sedan blir rätt när jag gör klart bokslut för föregående år "2011" ?
 Skrivet av:  BJörn IP: 85.225.73.178



Svar: Starta nästa verksmhetsår 2012-08-18 15:34
Så länge du anger rätt datum på dina verifikationer/transaktioner/fakturor, då behöver du aldrig bry dig om detta med räkenskapsår. Det är alltid datum som styr in på rätt bokföringsår.

Detta betyder att du kan lägga in dina verifikationer i vilken ordning som helst och till och med hoppa mellan bokföringsåren. Däremot bör du ju alltid försöka att registrera transaktioner inom ett bokföringsår i datumordning så att verifikationsnummer i möjligaste mån följer datumordningen.

Om det finns en Ingående balans registrerar man ju denna bara det allra första året i UNI_BAS. Man kan lägga in eller förändra ingående balans i efterhand fram till dess att man gjort första bokslutet. Följande år blir ingående balans alltid det samma som utgående balans året före (gäller förstås bara balanskonton). Om man i efterhand lägger in en transaktion för föregående år, kommer utgående/ingående balans automatiskt att förändras (återigen bara balanskonton). Resultatkonton börjar alltid på 0 varje år.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Starta nästa verksmhetsår 2012-08-20 21:41
Tack men ändå inte riktigt svar på min undran. Om jag försöker registerar ett nytt verifikat 2012.09.01 så accepterar inte systemet något efter 2012-08-31. Så för fortsätta antar jag att nästa verksamhetsår måste öppnas?
 Skrivet av:  Björn IP: 85.225.72.173



Svar: Starta nästa verksmhetsår 2012-08-21 07:26
Aha! Anledningen till att jag inte förstod dig rätt är att bokföring skall enligt lag skötas dag för dag - Det datum du angett är inte aktuellt ännu utan tillhör framtiden. Med UNI_BAS är det så att det som genom ett trollslag automatiskt öppnas ett nytt bokföringsår när du första gången (dvs 2012-09-01) öppnar ditt program.

Om du nu inte vill följa lagen så kan du ju alltid "lura" systemet genom att flytta fram datorns datum till efter 2012-09-01 och öppna UNI_BAS 1 gång så att det nya året skapas. Du kan därefter bokföra valfritt datum under det nya året.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 3 =