Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Reseutlägg 2012-08-08 23:36
Hej! Jag behöver hjälp angående Reseutlägg!

Jag är frilansmusiker, som driver enskild firma.
Hur ska jag göra med bokföringen när jag har lagt ut pengar för resan till ett gig, som jag sedan enligt avtal skall få igen pengar för. Uppdragsgivaren vill att jag lägger ut, och sedan "plusar" på det på den vanliga fakturan(alltså mitt gage).
Eftersom att jag betalar moms på, i detta fall, flygbiljetten, och själva gaget är ju momsfritt. Hur specificerar jag det?

Låt oss säga att jag får 1000 kr i gage, och resan kostar 500 kr.
Kan jag se det som att jag bara ska få igen pengar för alla utlägg, så att jag bara kan plusa ihop allt. Att jag tex skriver: Musikergage, och resekostnader.....1500 kr. Eller ska jag specificera och skriva en rad med: Musikergage....1000 kr, och en rad till med: Reseutlägg:500 kr.

Och hur gör jag sedan när jag ska bokföra detta på rätt sätt?

Hoppas ni förstår hur jag menar


Tacksam för all hjälp! :)
 Skrivet av:  Samuel IP: 109.225.104.59



Svar: Reseutlägg 2012-08-09 10:11
Bokför dina resekostnader helt separat
Debet 5810 (biljett) 500 kr
Kredit lämpligt konto 500 kr

Eftersom resan är kopplad till momsfri verksamhet skall ingen ingående moms bokföras

Därefter bokför du fakturan helt separat

Kredit 3014 (momsfri försäljn.) 1500 kr
Debet lämpligt konto 1500 kr

Om du med "skriva rad" avser hur du skriver på fakturan spelar det ju ingen roll.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Reseutlägg 2012-08-09 10:27
Komplettering:
"Om du med "skriva rad" avser hur du skriver på fakturan spelar det ju ingen roll."
Det spelar alltså bokföringsmässigt ingen roll för din del eftersom totalsumman bokförs på ett konto.
Sen kan ju mottagaren ha glädje av att fakturan är specificerad.
Dom vill kanske bokföra på olika konton. Och det är ju aldrig fel med en detaljerad faktura.

Sen finns det ju förstås varianter (bokföring ar inte en helt exakt vetenskap, bara nästan...)
Du kan bokföra
Kredit 3014 1000 kr
Kredit 3550 (fakturerade resekostnader) 500 kr

Resultat och skattemässigt har det ingen betydelse, men ger kanske lite bättre info när/om du analyserar din bokföring...
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 4 =