Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

OS X funderingar 2012-08-07 17:02
Hej Unicell.
Jag märker att ni inte är några storanvändare av OS X eftersom vissa saker fungerar lite "udda" med Unibas.

Varför lägger sig säkerhetskopior i roten på Macintosh HD?
Inget program på en Mac ska ligga där eller ha data där. Hur kan man få Unibas att automatiskt lägga sina automatiska backuper någon annan stans?

Varför sparar ni per default data inuti programfilen. Detta är inte "the mac way".
Hur kan jag få Unibas att inte göra detta.

Ett litet konstruktivt förslag här. Jag föreslår att ni i nästa version väljer att lägga all data samlat på ett ställe i en Unibas folder i användarens egna Documents katalog. Alltså "~/Documents/unibas_data" eller liknande

Jag laddade hem den senaste versionen som skulle ha en "större bildyta". Är det verkligen större på OS X? Jag tycker det ser lika stort ut - fast jag har inte jämfört sida vid sida och inte sett hur det ser ut på Windows.
Borde det inte gå att resiza fönstret till vilken storlek man själv vill?
 Skrivet av:  Johan Lund IP: 88.131.15.198



Svar: OS X funderingar 2012-08-07 21:26
Det finns alltid någon som är en större storanvändare av OSX än man själv. Vi måste förstås acceptera att så är fallet och vi tävlar inte i den grenen.

Jag köpte min första Mac 1985. Har sedan dess alltid haft åtminstone en Mac på mitt skrivbord tillsammans med någon eller några PC. F.n. har jag 3 macar och en pc. Det finns ingen på UNICELL som inte har minst en mac och en PC på sitt skrivbord. Men som sagt det finns alltid större datoranvändare eller OSX-användare runt hörnet.

Placering av program och datafiler har under åren växlat. Ibland "ska" program ligga i programmappen ibland ska program läggas direkt under systemdisken. Vi vet förstås detta och ibland följer vi med i svängarna ibland inte. Vårt val har förstås alltid en förklaring och vi hoppas att våra användare accepterar att vi flyttar så lite som möjligt. Tyvärr har det visat sig att när vi väl flyttat någon mapp så har det sedan inte så sällan visat sig att flytten har haft negativa effekter varför vi tvingats flytta tillbaka mappen till ursprungsplatsen. Helst flyttar vi ingenting alls.

Bildytan i nya UNI_BAS är cirka 25% större än tidigare. Detta innebär att de flesta texter är minst 14 punkter i storlek. Större bildyta innebär att vissa kunder redan idag har för små bildskärmar för att visa hela bilden. Vi har haft diskussion tidigare angående storleken på UNI_BAS. Önskemålet att förstora fönstret till valfri storlek måste för att det ska vara meningsfullt förstås innebära att inte bara fönstret ska bli större utan all text och alla bilder skall skalas till större storlek. Jag känner inte till något administrativt program där detta är möjligt. På en mac kan man dock åstadkomma detta genom att hålla ner ctrl-tangenten samtidigt som man "rullar" på musen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: OS X funderingar 2012-08-08 11:09
Hej och tack för svar.

Dom senaste 5 opertivsystemsversionerna på Mac som jag har varit med om har det varit så att program ska ligga i program mappen. Alla andra lösningar får man se som oortodoxa. Numera ligger ju Unibas där också vilket är bra. Men att skriva användardata till applikationspaketet har jag aldrig sett något program göra förut.

Vart data ska ligga bör vara dynamiskt. Man ska helst kunna välja detta själv.
Vart platsen för default data bör vara är däremot mer öppet för diskussion.
Att ha saker i roten på systemdisken har förekommit rätt mycket på Windows genom åren men har dock alltid setts på med sneda ögon. På Windows finns fortfarande ett fåtal program som fortfarande kräver detta. På Mac däremot är Unibas det enda program jag någonsin påträffat som gör så.

Hur är det nu, kan man anpassa dessa lagringsplatser?

Du har rätt it att det inte finns många program där fonter och bilder ökar i storlek när man maximerar dom. :) Vitsen med dynamisk fönsterstorlek är inte att få allting större utan att kunna se mer innehåll/content. Ta en titt på t.ex. iOrdning för ett modernt gränssnitt. Tänk också på att fler och fler webblösningar dyker upp och i många av dom anpassas innehållet efter fönsterstorleken.
 Skrivet av:  IP: 88.131.15.198




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 9 =