Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

skattekonto/moms 2012-06-05 08:21
Hur bokförman momsen när summan finns redan på skattekonton (är det egen insätning?)

Redovisar moms & skatt månadvis. Det är pengar på skattekontot som jag har fört över för mycket (inte fått tilbaka) Hur bokför jag när jag andvender pengarna som redan finns på skattekontot?
 Skrivet av:  anu08 IP: 90.233.205.8



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 09:29
Precis som Lars B skrev som svar i ditt förra inlägg i samma ärende: Du skall inte blanda in skattekontot överhuvud taget i din bokföring! Det är helt och hållet privat! Tar du ut pengar ur företaget skall det bokföras som eget uttag, oavsett vad du använder det till (sätta in pengar på ditt skattekonto, köpa falukorv eller vad som helst). Att det finns pengar på kontot är således inget (bokförings-)problem.
Sen är jag förstås nyfiken på varför du momsdeklarerar månadsvis (mer jobb och risk för förseningsavgift)?
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 13:24
> Hur bokför jag när jag andvender pengarna som redan finns på skattekontot?

Det ligger till ungefär så här:

Skattekontot är ett bankgirokonto som ägs av skatteverket. Du kan därför inte att göra några som helst uttag från skatteverkets konto! Har du betalat in för mycket får du be skatteverket göra en separat utbetalning. Hur det skulle gå till är för mig höljt i dunkel!



Dina frågor gör att jag misstänker att du saknar några viktiga pusselbitar för hur skattekontot fungerar. Jag skulle rekommendera dig att sitta ned några timmar med en bokföringskunnig, för att bena ut hur det här hänger ihop.

Å' du...
Det är väl inte så att du med "skattekonto" menar ett -bokföringskonto- för inbetalda skatter?


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 109.124.185.182



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 14:15
Hmm... nu tror jag att LB i all sin välvilja förvirrat begreppen. ALLA (med skatterelation till SKV) har ett skattekonto. Det kallas faktiskt så även om all inbetalning sker till ett speciellt Bg-konto. Det hamnar rätt via person- org-nummer som referens. Där sätter man in pengar vid behov (och kan även få utbetalt, antingen automatiskt eller vid begäran. Det är inte så "dunkelt"). Enligt min tolkning av anu08:s inlägg har han rätt klart för sig hur det fungerar. Problemet tycks vara att hen, liksom många andra med EF, inte har klart för sig att det är helt privat.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 14:33
Huvudfrågan skall jag försöka besvara med ett exempel:
Antag att skattedeklarationen visar att du den 12:e (vanlig datum) skall betala in moms på 1000 kr.
På skattekontot finns 1500 kr. Bra, du behöver inte göra något. Pengarna räcker (och du har 500 kr över till nästa gång).
Antag i stället att det på skattekontot bara finns 500 kr. Då måste du sätta in ytterligare 500 kr så att det finns 1000 kr tillgängligt den 12:e. OM du vill ta dom pengarna från företaget bokför du det som eget uttag.
Momskontona inkl. moms redovisningskontot bokför du precis som vanligt. Det påverkas inte av vad om fanns/saknades på skattekontot.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 15:00
Förtydligande:
Med "betala in moms på 1000 kr" avses jag egentligen totala skatteinbetalningen, dvs det du beskriver som "Redovisar moms & skatt månadvis"
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 17:27
Tore förklarade: "nu tror jag att LB i all sin välvilja förvirrat begreppen."


"Hupp", säger jag då lite förvånat.
Jag var fullständigt övertyga om att det var skatteverket som var formell ägare till kontot!
För inte kan väl jag göra egna uttag från det kontot utan att få hjälp/tillstånd av skatteverket?!?

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 109.124.185.182



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 19:19
"Jag var fullständigt övertyga om att det var skatteverket som var formell ägare till kontot!"
Till Bg-kontot, ja. Men sen säger du "Skattekontot är ett bankgirokonto". Det är kanske ordet konto som ställer till det för dig? Det är inte likhetstecken mellan bankgirokonto och skattekonto! Via Bg-kontot hanteras pengar på miljontals skattekonton.
"För inte kan väl jag göra egna uttag från det kontot utan att få hjälp/tillstånd av skatteverket?!?"
Jovisst kan du göra egna uttag. Där inga problem! Du anger belopp och till vilket konto, sen är saken klar (går även via internat och inloggning om man så vill). Precis som uttag från bankkonto mao.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 20:50
Där ser man!

Här har man i 15 år förutsatt att skattekontot är något som skatteverket äger rätten till. Har inte haft en tanke på att det skulle kunna vara på

Nu skall jag själv, bara på kul, försöka föra över 1:- från skattekontot till mitt plusgirokonto, men först måste jag försöka reda ut -hur- man loggar in, och framför allt -var- inloggning görs.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 20:53
Där ser man!

Här har man i 15 år förutsatt att skattekontot är något som skatteverket äger rätten till. Har inte haft en tanke på att det skulle kunna vara på annat sätt.

Nu skall jag själv, bara på kul, försöka föra över 1:- från skattekontot till mitt plusgirokonto, men först måste jag försöka reda ut -hur- man loggar in, och framför allt -var- inloggning görs.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: skattekonto/moms 2012-06-05 23:44
Principen är således densamma som för andra konton där man har pengar. Exakta förfarandet och vissa andra detaljer skiljer sig ju åt mellan olika banker och även SKV.
En "detalj" är att minsta uttag/överföring är 100 kr.
Dessutom måste det förstås finnas pengar på kontot (och oftast har man ju inte så mycket pengar där eftersom automatisk utbetalning är vanligast).
Gå in på
www.skatteverket.se
Välj e-tjänsten Skattekonto
Logga in med e-legitimation
Sedan väljer du Utbetalning i menyn och resten är nog ganska självförklarande
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: skattekonto/moms 2012-06-06 12:41
Tack!

/ Lars B
/ ... som lär sig något nytt varje dag.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: skattekonto/moms 2012-06-10 17:55
Hej!
Jag tycker fortfarande inte att jag har fått klarhet i detta.
I början av 2012 betalade jag in för mycket på min skattekonto men registrerade det överskjutande beloppet som inbetalning av moms (vilket är fel enligt min revisor). Överskottet stannade så klart kvar på mitt skattekonto. Frågan är hur registrerar/ändrar man ovanstående i UNICELL Ska jag skapa ytterligare ett konto typ (1945 Skattekonto) och därmed kringgå bekymret, samt i samma veva ha dokumentationen kvar

Tacksam för svar!
 Skrivet av:  Bosse IP: 37.2.230.167



Svar: skattekonto/moms 2012-06-10 18:31
Vadå "registrerat inbetalning av moms"?
Kan du redogöra för den aktuella bokföringen, konton, kredit o debet.
 Skrivet av:  tore IP: 213.65.162.102




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 3 =