Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

konto 2440 - bokslut 2012-04-13 12:31
Jag registrerade en leverantörsfaktura i december 2011 för betalning i januari 2012. Nu går det inte att göra bokslut eftersom det med kontantmetoden inte får finnas något på 2440 över årsskiftet. Vad göra?
 Skrivet av:  Haitham IP: 81.216.199.34



Svar: konto 2440 - bokslut 2012-04-13 13:35
Detta är nog en missuppfattning.
Eftersom Du har kontantmetoden har ingenting registrerats på något konto alls före bokslutet. Hade Du haft fakturametoden hade fakturan registrerats på 2440, men med kontantmetoden är fakturan överhuvud taget inte registrerad alls i bokföringen.

Gå till Databas/Bokslut och tryck på knappen "Registrera resterande leverantörsfakturor". I och med den knapptryckningen kommer fakturan äntligen att registreras på 2440.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: konto 2440 - bokslut 2012-04-13 16:38
När jag trycker på Databas knappen (Registrera resterande leverantörsfakturor eller skulder) då programet noterar att det inte finns någon fakturor eller skulder att registrera sedan jag trycker på knappen bokslut då kommer följande:
Du har fakturor som utställda under 2011,dessa fakturor måste bokföras under år 2011.
Vad ska jag göra ?
 Skrivet av:  Haitham IP: 217.211.184.55



Svar: konto 2440 - bokslut 2012-04-16 12:56
Såvitt jag kan se är det en konflikt i programmet:

Fakturan kom i december och betalades i januari.

Kontantmetoden tillåter inte att man gör bokslut med en obetald faktura, och funktioen att registrera resten gör ingenting i detta fall.

Det verkar inte vara kontot 2440 som är problematiskt - jag har försökt att kringgå problemet med "dummy-poster" som "flyttar över årsskiftet".

Det som återstår är att programmet inte tillåter att man gör bokslut med en leverantörsfaktura som går över årsskiftet.

Möjligen är slutsatsen att man inte kan använda programmet för att registrera fakturor då de kommer, om man samtidigt vill använda det för bokföring med bokslut?
 Skrivet av:  Haitham IP: 81.216.199.34



Svar: konto 2440 - bokslut 2012-04-16 13:56
Nej, det är alls ingen "konflikt i programmet".

Med kontantmetoden på samma sätt som med fakturametoden måste du självfallet få ha obetalda fakturor över nyår.

Vad som händer i programmet när du "försökt att kringgå problemet med "dummy-poster" som "flyttar över årsskiftet",- det vet jag inte. Man kan alltid försöka "trixa" med ett program, men det är alls inte säkert att man då får önskad effekt.

Din slutsats att man inte skulle kunna använda programmet när man registrerar fakturor vid ankomst även om man har kontantmetoden - den slutsatsen är helt fel.

Gör så här (utan krusiduller):
Registrera fakturan när den kommer.
Om fakturan inte är betald per den 31/12 - gå till databas/Bokslut och tryck på knappen "Bokför resterande leverantörsfakturor". Fakturan kommer då automatiskt att kostnadsföras och leverantörsskulden kommer att finnas på 2440.
När det är dags att betala fakturan registrerar du betalningen som vanligt under Registrera/Betalning till leverantör.
- Inga konstigheter.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: konto 2440 - bokslut 2012-04-16 16:36
Jag har gjort precis som du beskriver på sista raderna på din inlägg ,Jag har Bokfört resterande leverantörsfakturor och jag har registrerad betalningen av fakturorna under Januari 2012 och jag ser ingen fakturur kvar för betalning från december /2010 men när jag ska göra bokslut då protesterar programet och noterar att fakturor som utställda under 2011,dessa fakturor måste bokföras under år 2011.
Vad ska jag göra ?
 Skrivet av:  Haitham IP: 217.211.184.48




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 6 =