Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ränta på skattekonto 2012-03-29 20:03
Hej.

Jag har tjänat in några kronor i ränta på mitt skattekonto och denna är enligt skatteverket skattefri, Ref: "Intäktsräntan är skattefri och kostnadsräntan är inte avdragsgill".

Jag har läst mig till att detta typiskt är konto 8314 (Ref: "konto 8314 "Skattefria ränteintäkter") och det ser inte ut som att jag kan skapa ett intäktskonto som är skattebefriat i UNIBAS.

Hur gör jag?
 Skrivet av:  Henrik B IP: 81.230.52.166



Svar: Ränta på skattekonto 2012-03-29 22:53
Som ofta är fallet anger frågeställaren inte vilken typ av bolag det gäller. Eftersom du skriver "mitt skattekonto" utgår jag från att det gäller just det, och att du har en Enskild firma. Ingen skatt skall då bokföras (och förstås inte heller ränta.)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Ränta på skattekonto 2012-04-04 07:43
Hej Tore.

Jag det var slarvigt, menade inte "mitt" utan "företagets" (egen juridisk person)... Hur som helst. Det är ett aktiebolaget som redovisar enligt kontantmetoden och har EUR kontoplan.

Jag VET att ingen skatt ska påföras intänktsräntan (som jag nämnde ovan), MEN vilket(a) konton ska jag använda i UNIBAS för att redovisa skattebefriad intäktsränta?

Hur skapar jag ett konto (t.ex. 8314) där intäktsränta inte tas med i skatteberäkningen?

Tack på förhand, hälsningar, Henrik.
 Skrivet av:  Henrik B IP: 81.230.52.166



Svar: Ränta på skattekonto 2012-04-04 08:37
Du bokför mycket riktigt på 8314, (skapas om det inte finns). Det är först i deklarationen som beloppet anges som skattebefriat genom att det förs in i ruta 4.5c, Bokförda intäkter som inte ska tas upp, på blankett INK2S.
Varenda konto i bokföringen skall ju föras in i någon ruta på deklarationsblanketterna. Det är upp till deklaranten att veta vilken!
Liknande resonemang (men omvänt) gäller när du bokför ej avdragsgill representation som kostnad (helt OK). I deklarationen måste det anges under Bokförda kostnader som inte skall dras av!
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Ränta på skattekonto 2012-04-14 09:51
Tack!

Perfekt bekräftelse när jag nu deklarerar, ruta 4.5c på blankett INK2S.

Not för andra nybörjare: Den skattebefriade ränteintäkten på skattekontot ska även föras in som ränteintäkt i ruta 3.15 på blankett INK2R (tillsammans med andra ränteintäkter).
 Skrivet av:  Henrik B IP: 81.230.52.166




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 5 =