Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Större fönster!! 2012-03-22 22:14
hej!
Har snart avslutat mitt första kvartal med Unibas, som mkt erfaren dataanvändare (dock oerfaren inom ekonomi) så är jag på det stora nöjd med hur programmet är uppbyggt och dess funktionalitet.

2 punkter som jag vet flera ggr tagits upp i forumet, men för att belysa att det finns många användare som ser dessa som 'key-issues' för att programmet skall bli riktigt bra så ställer jag frågan öppet till Unicell igen:

1. När kommer uppgraderingen så man slipper ha dubbla läsglasögon för att se den pyttelilla rutan som programmet och framför allt 'Rapport-Preview' är begränsat till? Merparten av era användare har garanterat skrotat sina gamla svartvita 14' skärmar. Detta är ett problem!
(och jag VET att flera har valt att avstå från programmet pga att det framtstår som uråldigt tack vare detta)

2. Det är för många klick för att få fram en rapport-preview. Bygg in en PDF visare i programmet istället och låt användarna i de fall de vill skriva ut, skriva ut från den. Istället för att som nu tvingas skriva ut, bocka i preview och sedan få upp PDF:en i Adobe.

Tack för ordet
/Viktor
 Skrivet av:  bslask IP: 83.227.52.15



Svar: Större fönster!! 2012-03-25 20:52
Ja fråga 1 får väl Unicell svara på, däremot har jag synpunkter på din fråga 2. I mitt program klickar jag på SKRIV UT samt därefter väljer skrivare ex.vis PDF.Creator, därefter skrivs PDF ut på skärmen och jag kan sedan välja SPARA eller UTSKRIFT och det är väl Windows som genererar själva rutan?
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Större fönster!! 2012-03-28 23:17
När jag vill titta på en rapport, ex Balansrapport så får jag ju först välja rapport
därefter

1. klicka i 'vänd tecken' (dåligt att programmet inte kommer ihåg senaste val)
2. Trycka skriv ut
3. Får upp rutan 'skrivarinställning' där jag kan välja skrivare eller PDF-creator (egentligen oväsentligt då jag bara vill köra en preview av rapporten, inte skapa fil eller skriva ut på papper) Därefter trycka 'ok'
4. Får nu upp rutan 'skriv ut', där klickar jag i 'Print preview'
5. Trycker sen ok

Nu, 5klick (!) senare får jag upp en ruta med pytteliten text på som är totalt omöjlig att läsa om jag inte trycker på förstoringsglaset (6 klick!) Som gör texten läsbar inte mer.
Oavsett om den rutan hör till Unibas eller windows så lämnar den mycket att önska, framför allt storleksinställningen på texten.

Den finns så mycket bättre lösningar för att skapa och visa en PDF direkt i programmet med 1 knapptryck, därefter kunde användaren välja om han/hon endast vill se rapporten, spara ner den eller skriva ut den.

Angående fråga 1 så hoppas jag fortfarande på svar från Unicell.

mvh
/Viktor
 Skrivet av:  bslask IP: 83.227.52.15




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 5 =