Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Justera kassa. 2012-02-29 13:23
Hej,

Jag har en negativ balans i kassan vid bokslutet. Hur ska jag justera denna?

Företaget har skulder till mig (egna insättningar) - kan jag balansera dessa?
 Skrivet av:  Didders IP: 81.235.34.63



Svar: Justera kassa. 2012-02-29 19:23
Du får ALDRIG ha negativ kassa (inte ens vid stöld kan kassaskrinet bli mer än tomt = 0)!
Gör en egen insättning för att balansera detta.
Det har du enl. fråga 2 redan gjort, så det blir helt bokföringstekniskt.
Som vanligt utesluts företagsform i frågeställningen :(
Utgår från att du har EF?
I samband med bokslutet bokar du insättningar och uttag mot Balanserat eget kapital.
Hela "Balanserat eget kapital" är företagets "skuld" till dig
Tycker du det är för stort kan du ju göra eget uttag.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Justera kassa. 2012-03-01 00:26
Om det är så illa att kassan verkar ha blivit negativ så kan du vid en skattekontroll få krav på att göra om rubbet (!) i bokföringen. Att kassan blivit negativ visar mycket tydligt att man inte skött bokföringen korrekt och då drar -varenda- skattekontrollant öronen åt sig! Det hela är mycket illa!

Om kassan t.ex. varit ett speciellt fack i din plånbok så måste man tolka händelseförloppet som så att (ett tänkt scenario):
1) Du gått in till en affär för att köpa en pryl till firman.
2) Du upptäcker att det speciella firmafacket i plånboken är tomt.
3) Du gör en egen insättning, d.v.s. flyttar över slantar från ditt privata plånboksfack till firma-facket, precis tillräckligt för att köpa prylen. (insättningsskulden* ökar och kassan ökar)
4) Du köper prylen med firmapengarna och firmas fack i plånboken blir åter tomt (kostnaden för inköp ökar, kassan minskar)
5) Någon gång i framtiden samlas det pengar på något firmakonto och firman kan då återbetala skulden (kontobeloppet minskar och insättningsskulden* minskar)

Du bör alltså se till att bokföra att du strax innan kassan tömdes, gjorde en egen insättning på ett sådant belopp att kassan slutligen hamnar på +/- 0. Bokföringsmässigt kan du göra så att du korrigerar det verifikat där det negativa beloppet uppstod och där föra in en egen insättning så att slutsumman på kassan blir +/- 0. Det är förmodligen också precis det som i realiteten hände.... Var händelseförloppen något annat är jag inte säker på att du skall berätta det:-)


Men, det är BUSVIKTIGT att hålla koll på kassan. Att som i mitt exempel ha kassan i den egna plånboken är inte ovanligt, men fördärvligt, och att mixa privata pengar och firmapengar ställer -alltid- till bekymmer. Håll vattentäta skott mellan firmapengar och privata pengar!


*vanligtvis använder man 2 konton för att visa företagets skuld till dig som ägare, dels skulder som uppkommit på grund av egna insättningar, dels skuldminskningar som uppkommer på grund av egna uttag.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
/ ... men vars råd inte skall anses juridiskt bindande...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 9 =