Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ny registrering 2012-02-28 06:29
Jag ska gora bokforingen for 2010 (jag vet att det ar nagot sent...). Anvander Testforetaget for att i ett senare skede nar jag har provat programmet formodligen kopa licensen for just mitt foretag. Nar jag lagger in forsta registeringen for aret visas ett meddelande: "VARNING! Angivet datum ar inte inom samma period som foregaende transaktion! Detta kan vara helt korrekt, men systemet vill bara gora dig uppmarksam pa detta. Foregaende transaktionsdatum: 2011-05-20"

Vad beror detta pa? Ligger det redan inne registreringar for Testforetaget? Hur hittas dessa? Gar dessa att tas bort?
 Skrivet av:  Katarina IP: 61.170.245.119



Svar: Ny registrering 2012-02-28 08:19
Ett av de vanligaste felen som man gör när man registrerar verifikationer är att man skriver fel DATUM. Det kan man läsa om bl.a här i forum där många frågor handlar om just detta.

Om det felaktiga datumet håller sig inom den rätta perioden då spelar det inte så stor roll, men om man helt plötsligt skrivit fel period, då är det värre.

I senare versioner av UNI_BAS är det därför så att programmet varnar varje gång man går över från en period till en annan.

Det finns förstås redan många registreringar inlagda i Testföretaget. På så vis kan man redan inledningsvis klicka runt i Testföretaget och se hur det ser ut.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Ny registrering 2012-02-28 10:39
Tack for snabbt svar.

Angaende din kommentar: Det finns förstås redan många registreringar inlagda i Testföretaget. På så vis kan man redan inledningsvis klicka runt i Testföretaget och se hur det ser ut.

Hur far man enklast bort dessa och hur "hittar" man dem sa att man sakerstaller att det inte finns nagra bokningar med som inte avser ens eget bolag? Jag har forstatt att det positiva med just ert program ar att man kan borja lagga in sina bokningar for att sedan i ett senare skede kopa licensen nar man har haft mojlighet att prova programmet. Da finns ens tidigare registreringar kvar som man redan har lagt in.
 Skrivet av:  Katarina IP: 61.170.245.119



Svar: Ny registrering 2012-02-28 17:28
Det som du laddar ner från nätet är en demo. I demon kan du göra allt som går att göra i din verkliga datafil. Det finns vissa små begränsningar - du kan inte byta företagsnamn, byta logotype o.s.v. Du kan m.a.o testa men inte "använda" demon. Du kan testa hur länge som helst. Vi vill absolut inte stressa dig till att köpa nu, nu, nu! Testa i lugn och ro!

När du sedan väl bestämt dig, då skapar du din datafil som kommer att börja på ruta noll. Där bestämmer du vilket bokföringsår du ska ha, vilken kontoplan och där lägger du in dina egna verifikationer. Testbolaget har du alltid kvar, men det du lägger in där får du se mer som "test och lek".

Alla leverantörer som lägger ut en demo måste på något sätt "spärra" demon. Vi har valt denna väg som just har fördelen av att inte stressa fram ett beslut från kunden.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Ny registrering 2012-02-29 02:38
Ok, sa om jag forstar dig ratt kommer de verifikationer som jag nu har lagt in i testbolaget inte att finnas med nar jag skapar min egen datafil utan jag kommer att behova lagga in dem igen?
 Skrivet av:  Katarina IP: 61.170.245.119



Svar: Ny registrering 2012-02-29 23:32
Köp inte programmet! Jag har gjort det misstaget och inser för sent att det är ett krångligt, ineffektivt och instablit program. Kanske det finns fördelar också, men dem har jag inte hittat. Jag har kört in ett års bokföring och när jag skrev ut olika rapporter till bokslutet så finns inte kontonumren med där. När jag har ringt till företaget för att få hjälp så vet de inte varför inte kontonumren finns med. De erbjuder sig att , sen nån gång när jag kan vara utan programmet (undrar vad de menar med det) så kan jag skicka en säkerhteskopia så kan de felsöka. Jag vill veta det nu snabbt, jag behöver få ut riktiga listor till revisonen med kontonummer.

UNICELL´s kommentar:
Hej Karin
Det var mycket negativt på en gång. Allt detta negativa + en hel del till har du delgett oss både i ditt samtal i förrgår den 28/2 och ditt samtal till oss den 27/12 2011, men du vill här i forum att även alla andra ska få ta del av dina synpunkter. Därför är det ju bra att vi har ett öppet forum. Tyvärr är det så att INGEN ANNAN LEVERANTÖR vågar låta sina kunder komma till tals på detta sätt (fegisar: SPCS/VISMA/Hogia/BL/etc etc). Vi vet varför - vi hör klagolåten från de av våra kunder som övergett andra leverantörer, men deras klagomål får inte synas. Dina synpunkter är ingenting i jämförelse med deras klagolåt - och då har dessutom dessa kunder inte sällan fått betala flera tiotusentals kunder för sitt misstag att inte köpa UNI_BAS från början. Det förtjänas i det sammanhanget att påpekas att du hos oss köpt ett program för 1.250:-kr och frivilligt valt bort supportavtalet. Du har trots detta fått hjälp vid 2 tillfällen utan att vi knorrat. Ditt senaste samtal till oss i förrgår klockan 16:59 (en minut före stängningsdags) varade i 25 minuter till klockan 17:24. Tålmodigt har supportpersonalen försökt att hjälpa dig då du påstod att ikoner försvunnit från skrivbordet etc. Du fick även hjälp en gång tidigare den 27/12 2011. Du ville då byta bort din EU-bas-kontoplan "eftersom" ni inte hade affärer med EU. Du har velat ta bort alla momskonton, trots att det är känt att föreningar troligtvis snart blir momspliktiga. Inte något av dessa samtal avslutades med ett litet tack från din sida.

Du fick den 28/2 hjälp av oss med att starta en ny datafil med en annan kontoplan. Du har alltså därefter under gårdagen "kört in ett års bokföring" och där tydligen konstaterat att programmet är "krångligt, ineffektivt och instablit". Vi har över 15.000 kunder och det är klart att någon måste få tycka precís det du ger utlopp för. Hur bra programmet än är, kommer det alltid att finnas någon som tycker som du. Du har ju ändå haft möjlighet att testa programmet i förväg under obegränsad tid - eller det kanske är så att någon annan inom er förening tagit beslut i frågan och du kanske är van vid ett annat program och hade hellre sett ett beslut i den riktningen.

Man kan inte säga annat än att supportpersonalen varit otroligt tålmodig och vänlig. Du har fått hjälp med de frågor du haft via telefon men du har å andra sidan inte velat ta emot den hjälp som man erbjuder. Supporten har erbjudit sig att ta in din datafil för att se vad som eventuellt kan vara fel med den. Så som Du själv i all vänlighet skriver: "Jag vill veta det nu snabbt" och någon fil kunde vi inte få. Då är det inte mycket mer vi kan göra.

Du beklagar dig i ett annat inlägg över att du inte kan ändra kontonamn på ett bokföringskonto. Detta har du även beskirvit i mejl till oss på följande sätt:

- "Ändra namn på konton: För en del konton går det att bara ta bort det gamla namnet och skriva in ett nytt, sen klicka på Spara. Konto 2019 Årets resultat delägare 1, vill jag ändra till Årets resultat. Det går inte, står varje gång att konto finns med ett annat namn(*Egentligen står det:" Det finns redan ett konto med denna benämning"/Unicells kommentar). Dock går det att ändra till ”År” och sen kan jag lägga till en bokstav i taget (inte mer) och spara för varje bokstav. Fungerar ända tills det står ”Årets resulta” sen går det inte mer. Varför är det så? Jag testade en ny variant, jag skrev till ”tt” och det godtogs, så nu heter kontot Årets resultatt. Jag försökte ta bort det sista t-et, men det går inte. Då får jag bara upp samma meddelande att det finns ett konto med samma namn. Jag undrar var det kontot finns. Jag vill ändra namnet och spara med det nya namnet, inte ha kvar det gamla kontonamnet. Vill också tala om att första gången jag ändrade kontoplanen, i det programmet som ni via telefonsamtal hjälpte mig att ta bort för att jag inte ville ha EU-kontoplanen och i stället börja om med ett helt nytt tomt program, då gick det att ändra namnet på 2019, visserligen behövde jag då också försöka många gånger, men tillslut godtog programmet det kontonamn som jag vill ha, Årets resultat. Jag undrar varför det gick då, men inte nu."

Du utgår från att det är fel på programmet. Det du beskriver är att du vill ha samma namn på 2 olika konton. Du har förmodligen redan konto 2099 som heter "Årets resultat". Nu försöker du ge konto 2019 samma namn. Det säger sig själv att programmet måste protestera. Istället för att läsa meddelandet som programmet ger dig, så försöker du på alla sätt kringgå detta och sedan beklaga dig över ett dåligt program.

Klippans Scoutkår köpte UNI_BAS i november i fjol, men man har avstått från att teckna ett supportavtal. Du har trots avsaknad av supportavtal erhållit åtskillig hjälp både via telefon och mail. Tyvärr kan vi inte ge gratissupport hur länge som helst

Slut på UNICELL´s kommentar
 Skrivet av:  Karin Klippans Scoutkår IP: 78.69.148.90



Svar: Ny registrering 2012-03-02 20:28
Jag gillar UNI_BAS och är mycket nöjd med programmet. Jag gillar även faktum att det finns ett öppet forum där man kan ta hjälp av varandra ibland när man kör fast samt att UNICELL ofta går in och hjälper till.

Med det sagt måste jag lämna lite konstruktiv kritik till UNICELL. Jag jobbar själv med kundservice och har gjort det ganska länge. När jag ser sådana här kommentarer som ovanstående av UNCIELL blir jag lite rädd. Jag har sett en del andra också. Det jag märker i detta forum är att så fort någon kritiserar något i UNI_BAS eller med UNICELL så svarar ofta UNICELL i försvarsposition med alla taggar utåt. Man är väldigt snabb med att skylla alla fel på kunden och berätta om hur man försökt hjälpa kunden men det är kunden som inte förstår. Jag förstår att det säkert ofta är så men jag tycker inte riktigt att dessa kommentarer gör saken bättre.

Personen som klagar är redan relativt missnöjd med tjänsten eller servicen. Människor har en tendens att skylla ifrån sig och inte se sina egna fel och misstag. Särskilt när det gäller mot företag. Mot företag kan man klaga för man har ju faktiskt betalat för något och då ska det funka! Som servicepersonal kan man bli frustrerad över hur personen skyller ifrån sig på företaget istället för att ta eget ansvar. Däremot så tycker jag (detta är alltså bara min åsikt och hur jag jobbar) att det kanske då är fel väg att gå att kritisera personen öppet i sitt eget forum. En person som är missnöjd med tjänst och service och redan har börjat ge företaget dåligt rykte genom att uppenbarligen försöka sprida sitt missnöje vidare (som synes ovan och förmodligen inte bara här) kommer nog inte bli nöjdare över att företaget hoppar på dem om hur allt var deras fel och inte företagets.

Ni skriver om hur ni är det enda företaget inom denna bransch som har ett öppet forum och hur bra detta är. Dock så får man nog tåla sådant här om man har ett öppet forum och eftersom forumet är just det kanske det är bättre att hålla god ton med alla kunder, nöjda som missnöjda eftersom även de nöjda kunderna ser den tråkiga attityden, missnöjda kunder blir ännu mer missnöjda och potentiella kunder kanske tappar intresset.
Eftersom det också är ett öppet forum tycker jag inte att det känns särskilt bekvämt att ni dels lämnar ut uppgifter om andras företag (har sett det i en annan kommentar där skribenten var relativt anonym och klagade, i UNICELL's svar fanns kunds olika företags namn med etc.) dels så skriver ni ut era konversationer med kunderna som ni haft över telefonen m.m. Det rör väl ingen annan än er och kunden? Även om kunden betett sig dåligt genom att kritisera UNICELL trots att det kanske inte är UNICELL's fel så ser jag ingen anledning till detta. Att gå i prestige lönar sig aldrig, det har jag lärt mig den hårda vägen.

Som sagt bara min åsikt och jag är än så länge mycket nöjd med UNI_BAS. Jag hoppas bara att jag inte får några större problem med programmet i framtiden (även om de är orsakade av mig) för jag måste erkänna att jag är lite rädd för UNIBAS supportarbetare. Man vill inte hamna på fel fot mer er direkt.
 Skrivet av:  Ida IP: 83.255.74.45



Svar: Ny registrering 2012-03-02 20:51
Hej Ida,

Jag har läst ditt inlägg och jag förstår att vem som helst får skriva vad som helst - utom vi själva som ju ska hålla tyst och ta emot vad som helst. Vi som trott att vi har ett öppet forum. I våra forumregler står att alla inklusive vi själva är här på lika villkor. Lika villkor betyder att UNICELL är inte här "undercover" och ingen annan är här helt anonym heller.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Ny registrering 2012-03-02 22:17
Jag menar inte att ni ska hålla tyst, det har jag aldrig sagt. Jag delar bara med mig av min åsikt och vad jag tror skulle vara trevligare för både er och alla andra. Jag tycker inte att någon ska hålla tyst i ett öppet forum, därav mitt inlägg. Jag tycker bara att det är lite onödigt med pajkastning. Jag förklarar bara min uppfattning av det hela och det är svårt att formulera sig i text då läsaren kan tolka saker och ting fel, man kan inte läsa av tonläge osv, men när jag läser ovanstående så tolkar jag det inte som ett jättetrevligt svar. Mycket möjligt att jag tolkar det fel på samma sätt som ni kanske tolkar mina inlägg fel men jag försöker formulera mig på bästa sätt för att det inte ska ske.

Som sagt, jag har inget agg eller missnöje mot UNICELL och ni får skriva precis vad ni vill på ert forum, what the heck det är ju ert forum! Jag lämnar bara min åsikt och konstruktiv kritik. Detta för att öka förståelse för hur det kan uppfattas av andra. Utan kritik vet man inte vad man kan göra bättre.

No hard feelings!

Nu struntar jag i datorn en stund och ägnar resten av kvällen till tv:n, sambon och hunden, trevlig helg!
 Skrivet av:  Ida IP: 83.255.74.45



Svar: Ny registrering 2012-03-03 12:02
Katarina skrev till Unicell:
"Ok, sa om jag forstar dig ratt kommer de verifikationer som jag nu har lagt in i testbolaget inte att finnas med nar jag skapar min egen datafil utan jag kommer att behova lagga in dem igen?"

Ja, så är det. Demoversionen visar hur Unibas kan användas i det tänkta företaget "testföretaget". Där kan du göra allsköns tester av hur programmet beter sig under din inlärningsperiod. Självfallet är detta INTE "din" bokföring. Din bokföring gör du i -ditt- företags bokföring.

Du har helt enkelt varit lite för ivrig. Dessbättre är det rätt smidigt att skriva in bokföringen på nytt i -rätt-datadas. Tankejobbet är ju redan utfört och själva inskrivningen är snabb. Att du varit lite ivrig förstår jag, för plötsligt, med Unibas, är bokföringen smidig!


Karin skriver:
" ...det är ett krångligt, ineffektivt och instablit program...."

Jag kar använt unibas, samma utgåva, på åtminstone 5 olika utgåvor av operativsystem, och med 3 fullständigt olika processorer. Programmet har fungerat klockrent! Långt mycket stabilare än mina 10000:- program från de "stora" programvaruhusen.
Enda gångerna det kraschat, 2 ggr år 2008?, berodde på att jag själv varit inne i operativsystemet och racklat med bl.a den interna klockan.

Effektiviteten i programmet kan enkelt illustreras med att jag skrev in -all- min tidigare bokföring, mer än 5 år bakåt, när jag använt Unibas ett tag, just för att det var så suveränt smidigt att använda, och för att jag med Unibas för första gången faktiskt tyckte att det var rent av trevligt att göra bokföringen.. och dessutom blev det äntligen ordning och reda!

/ Lars Bergström
/ Nöjd unibasanvändare ...
/ ... med jämra många års bokföring i Unibas
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: Ny registrering 2012-03-29 23:47
Hej jag undrar till vilket konto jag ska betala för att på min licens kod tack på för hand
 Skrivet av:  patrizio IP: 89.253.90.96



Svar: Ny registrering 2012-11-10 17:54
Hej,
Jag har köpt ganska länge en version Uni_bas v12 av Unicell och nu vill använda programmet, men det finns ingenstans att man kan registrera nytt företag. det finns ikon under file - bytt företag, där man kan skiva namn för att kopia ett datafil till ny datafil, men sedan vet man inte vilken fil på databas, man kan välja för att få... Teknisk synpunkt här är mycket dumhet. Till sist vet jag inte hur jag kan öppna företag.
När jag har försökt att ändra namn, adress på Databas> Företag> tappar ner från rad till rad> kommer ett nytt fönster att man kommer till Arkiv > Nytt företag för att registrera nytt företag. Då frågan är. Vad kan jag hitta Arkiv > Nytt företag någonstans??? Stort problem!!!!
 Skrivet av:  Hai Nguyen IP: 83.249.221.184




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 1 =