Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

instruktioner 2012-02-22 14:43
finns det någon länk hur programmet använs eller hur man bokför(instruktionsbok)
förutom "komma igång på 20 minuter"

hur får man fram månadens balans och ackumelerat
 Skrivet av:  conny IP: 90.227.240.154



Svar: instruktioner 2012-02-22 18:14
hej
tänker du ta över pågående bokföring eller starta från scratch?
 Skrivet av:  Jens Swales IP: 94.234.170.48



Svar: instruktioner 2012-02-25 22:36
Under mappen UNIBAS, så hittar du i undermappen Database, en Bashandbok i PDF format. Dessutom så har du ju alla videoinstruktioner direkt i programmet!

Under RAPPORTER/BOKFÖRING ser du Balans och resultatrapport. Här kan du gå in och klicka på perioder. Istället för "Hela året" kan du få ut varje månad. Jag vet inte riktigt vad du menar med ackumulerat, men periodens förändringar kan man givetvis se. Först vid bokslut brukar man få fram "balanserat resultat" vilket är en slags ackumulering av bolagets resultat från scratch.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: instruktioner 2012-03-01 22:01
Tack snälla för att jag fick reda på att det finns en handbok!
Det har inte UNICELL velat/kunnat upplysa mig om. Jag har så många problem med att få igång programmet och att försöka komma underfund med hur det fungerar. Men hjälp av handboken kanske det går lite lättare. Och så får jag väl se om de har lust att supporta mig något mer, jag har en känlsa av att de tycker jag har för många frågor och för många problem med programmet. Programmet hänger sig och det kommer konstiga meddelande, funktioner fungerar inte som de ska, dvs ibland fungerar det, ibland inte. Känner mig helt maktlös och frustrerad när jag inte vet vad eller hur jag själv ska lösa det.

Ett exempel är när jag ska ändra kontonamn i kontoplanen, en del namn passar inte till den förenigsverskamhet som jag bokför till. Ibland är det bara att skriva in ett nytt namn och sen spara, ibland går det inte alls, eller så går det när jag har förskökt typ 100 gånger, ibland fungerar de tom jag skriver in 1 bokstav i taget för det nya namnet, och så sparar mellan varje bokstav. ÄR det någon annan som har upplevt samma problem? Elelr någon som vet hur jag gör för att slippa det här strulest?
 Skrivet av:  Karin Ottosson Klippans Scoutkår IP: 217.209.159.18



Svar: instruktioner 2012-03-02 09:35
Jo, Karin, det är alltid fel på programmet.

Du beskriver på följande sätt i mail hur du vill ändra namn på ett konto:

- "Ändra namn på konton: För en del konton går det att bara ta bort det gamla namnet och skriva in ett nytt, sen klicka på Spara. Konto 2019 Årets resultat delägare 1, vill jag ändra till Årets resultat. Det går inte, står varje gång att konto finns med ett annat namn (*Egentligen står det:" Det finns redan ett konto med denna benämning"/Unicells kommentar). Dock går det att ändra till ”År” och sen kan jag lägga till en bokstav i taget (inte mer) och spara för varje bokstav. Fungerar ända tills det står ”Årets resulta” sen går det inte mer. Varför är det så? Jag testade en ny variant, jag skrev till ”tt” och det godtogs, så nu heter kontot Årets resultatt. Jag försökte ta bort det sista t-et, men det går inte. Då får jag bara upp samma meddelande att det finns ett konto med samma namn. Jag undrar var det kontot finns. Jag vill ändra namnet och spara med det nya namnet, inte ha kvar det gamla kontonamnet. Vill också tala om att första gången jag ändrade kontoplanen, i det programmet som ni via telefonsamtal hjälpte mig att ta bort för att jag inte ville ha EU-kontoplanen och i stället börja om med ett helt nytt tomt program, då gick det att ändra namnet på 2019, visserligen behövde jag då också försöka många gånger, men tillslut godtog programmet det kontonamn som jag vill ha, Årets resultat. Jag undrar varför det gick då, men inte nu."

Du utgår från att det är fel på programmet. Det du beskriver är att du vill ha samma namn på 2 olika konton. Du har förmodligen redan konto 2099 som heter "Årets resultat". Nu försöker du ge konto 2019 samma namn. Det säger sig själv att programmet måste protestera. Istället för att läsa meddelandet som programmet ger dig, så försöker du på alla sätt kringgå detta och sedan beklaga dig över ett dåligt program.

Klippans Scoutkår köpte UNI_BAS i november i fjol, men man har avstått från att teckna ett supportavtal. Du har trots avsaknad av supportavtal erhållit åtskillig hjälp både via telefon och mail. Tyvärr kan vi inte ge gratissupport hur länge som helst
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: instruktioner 2012-03-02 12:07
UNI_BAS går hur bra som helst att använda till olika ideella föreningar som t.ex. en scoutkår, men självklart finns det gränser vad man kan göra "på egen hand". Ofta är det bättre att låta programmet välja. Att ändra namn på konton går hur lätt som helst, men helt naturligt protesterar programmet vid rena felmanövrar och det ska vi nog vara tacksamma för.

För övrigt har jag svårt att förstå varför det ska vara så svårt att teckna supportavtal. UNI_BAS i sig är ju väldigt billigt och de få hundralapparna extra borde man kosta på sig, i varje fall första året och i synnerhet om man är oerfaren med bokföring på data.

Jag har själv varit kassör i en scoutkår i ca 10 år, så Karin får gärna återkomma här på forumet om du har några frågor.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 6 =