Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra avgift för kontant fakturabetalning 2012-02-16 19:21
Hej

Jag krånglade till det lite för mig själv...
Betalade en leverantörsfaktura med privata kontanter på ett ATG-ombud.
Fakturan var på 60 kr (ex moms), 75 kr (ink moms). I samband med betalningen av fakturan fick jag betala en avgift på 35 kr (ink moms) till ATG-ombudet.
Jag betalade alltså 110 kr (ink moms) med privata kontanter.

Nu ska detta redovisas.
Kan/ska jag fortf. redovisa fakturan under "Redovisa - Leverantörsfakturor" eller blir denna helt enkelt smidigare att registrera under "Redovisa - Övrig Bokföring"? Måste ju få in den egna insättningen någonstans och jag måste även få in avgiften i bokföringen.

Vilket konto debiterar jag avgiften?

Är det kanske bäst att först redovisa en separat verifikation där jag gör en egen bokföringsorder på "egen insättning - lagt pengar i kassan".

Sedan betalar jag fakturan med "kassan".
 Skrivet av:  Ida Boman IP: 83.255.74.45



Svar: Bokföra avgift för kontant fakturabetalning 2012-02-16 22:53
Precis som du skriver sist: Gör en egen insättning till kassan på 110 kr. På samma verifikation kan du också bokföra avgiften. Förslagsvis på samma konto som varan (avgiften utgör ju en del av varans inköpspris.) Därefter bokför du fakturabetalning mot kassa på vanligt sätt.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Bokföra avgift för kontant fakturabetalning 2012-02-17 11:25
Var så jag tänkte också men det jag funderar över är själva registreringen i Unibas.Jag bokför via kontantmetoden.
Eftersom jag betalade fakturan igår är det ju först då den ska bokföras. Normalt sett, om jag hade betalat fakturan via internetbank utan någon extra kostnad hade jag ju registrerat fakturan via "Redovisa - Leverantörsfakturor" med fakturanummer och leverantör.
Sedan bokfört kostnaden på fakturan mot rätt konto.

Men om jag nu lägger in den här avgiften på 35 kr ink moms så kommer den ju med på fakturan vilket inte stämmer. Spelar det ingen roll?

Eller ska jag bokföra denna under "Övrig bokföring" pga att det blev på det här sättet?
 Skrivet av:  Ida Boman IP: 192.71.219.253



Svar: Bokföra avgift för kontant fakturabetalning 2012-02-17 11:42
Ahaaaa. Nu förstod jag nog vad du menade.

Du menar alltså att det bästa är att först göra en verifikation via "Övrig Bokföring" ex. ver 21, där jag bokför egen insättning till kassan samt "avgiften" mot kontot för inköpet.
Sedan registrerar jag fakturan som vanligt via "Leverantörsfakturor" och bokför då mot kontot för inköpet samt egen instättning vilket blir en egen verifikation, ex ver. 22.

Då är jag nog med på banan. Tack för hjälpen.
 Skrivet av:  Ida Boman IP: 192.71.219.253




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 6 =