Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Dubbla kreditfakturor 2012-02-12 17:22
Jag försökte regsitrera en kreditfaktura jag fått från en leverantör. Något gick snett så att den sparades dubbelt. Jag har lyckats stänga den ena kreditfakturan korrekt, men den andra ligger fortfarande kvar som obetald. När jag försöker att stänga den i betala till leverantör, så säger systemet ifrån att den redan är betald. Hur gör jag för att döda den extra kreditfakturan?
 Skrivet av:  Eva Jansén IP: 81.235.247.62



Svar: Dubbla kreditfakturor 2012-02-12 21:21
Det borde gå att KREDITERA den faktura som är dublett genom att gå in på RAPPORTER/Leverantörer/Spåra fakturor. När du hittat den aktuella fakturan, klicka på den! Längst ner borde det då finnas ett fält för KREDITERA FAKTURAN. En annan variant (lite omständigare) är att göra som nedan...

Du kan gå in på RAPPORTER/Leverantörer/Spåra leverantörer. Klicka här på den aktuella leverantören och klicka sedan fram betalda fakturor i fältet uppe till höger. Se till att du innan har tagit en säkerhetsbackup!

Klicka på den felaktiga fakturan som blev betald. Till vänster ser du nu längst till vänster vilket verifikationsnummer denna blev bokförd på. Klicka nu på AVBRYT tills du är tillbaka i grundmenyn.

Klicka på REGISTRERA/Övrig Bokföring. Gå ner och klicka på ÄNDRA VERIFIKAT. Se till att du är på rätt år. I fältet verifikatnr, står det nu "0" förhoppningsvis. Skriv det aktuella verifikatnumret på din kreditfakturabetalning. Klicka på ÄNDRA VERIFIKAT. Det kommer upp en skylt med "Du måste först välja verifikation" och det var ju det du gjorde, så du klickar på OK. Nu står den aktuella verifikationen i fältet. Klicka på raden och alla transaktioner kommer upp.

Här kan du ändra beloppen i den aktuella lev.kreditnotan. Prova att sätta allting till noll och spara. Om du inte vet hur man ändrar verifikationer, kolla videon!
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Dubbla kreditfakturor 2012-02-13 10:54
Hej igen,
tack för info. Nu har jag lyckats ändra konteringen på verifikatet för den korrekta kredifakturan så att den stämmer. Dvs. använt den krångligare varianten ovan. Men den obetalda kredifakturan kvarstår och jag kan inte stänga den, vare sig om jag försöker göra det via Spåra fakturor eller via Betalning till Leverantör. Vad göra nu?
 Skrivet av:  Eva Jansén IP: 81.235.247.62



Svar: Dubbla kreditfakturor 2012-02-13 15:20
Det ska inte var möjligt att i programmet göra två fakturor/kreditnotor på samma leverantör med samma nummer under samma år. Är det så att detta ändå inträffat, då har du stött på en bug. Kontakta supportavdelningen så kan vi titta på det.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Dubbla kreditfakturor 2012-02-15 09:33
OK
 Skrivet av:  Eva Jansén IP: 81.235.247.62




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 3 =