Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Faktura, funkar det verkligen? 2006-02-26 22:11
Hej Unicell och ni andra!

Jag försöker mig nu, sent omsider på att göra en faktura, men lyckas inte. Jag är inne på 'kundfakturor' får upp kunden och även artikeln, men då jag väljer artikel försvinner alla möjligheter, dvs fälten 'Antal', 'A-pris' och 'Belopp(Netto)' från skärmen, och jag finner inget sätt att ta mig vidare. Gör jag fel -näää, så kan det väl inte vara :-) - eller har jag fel på programmet.

Tacksam att få veta vad för fel jag gör.

Kunder och artiklar är förresten importerade, och jag har försökt med fler av varje.

MVH
Björn Reinholdz
 Skrivet av:  Björn Reinholdz IP: 217.208.73.176



Svar: Faktura, funkar det verkligen? 2006-02-27 20:11
Visst fungerar det! - Märkligt annars att Du skulle vara den ende som råkat ut för detta.

När Du lägger in en ertikel (Registervård/Artiklar), börjar Du med att ange artikelnummer. Markören flyttar sig därefter till fältet för enhet (st/timmar/meter...). I och med detta har systemet också passerat ett fält "Typ". Normalt sett ändrar man inte detta fält, därför passeras det. I fältet för typ står det "Artikel". Det Du har gjort, är att Du har gått tillbaka till typ-fältet och istället för "Artikel" valt "Text". En fakturarad kan endera vara en artikelrad (något man säljer) eller en textrad t.ex "Vi önskar Er en riktigt God Jul!". En textrad kommer att ha något i artikalnummerkolumnen - även antalskolumnen och priskolumnen kommer att vara helt tomma - Man tar ju inte betalt för en hälsning.

Har man som i Ditt fall importerat artiklar, då måste man också se till att importfilen anger rätt typ i kolumnen för artikeltyp.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.229.119.189




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =