Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-07 00:05
Unibas säger att det finns fakturor kvar som inte är bokförda vilket inte stämmer. Jag trodde ett tag att jag kanske lyckats strula till det med moms som betalats för inköpta inventarier och att det var det som var fel.

I en video sägs att inventarier bokförs netto utan moms vilket också förvirrar en hel del, jag menar momsen är ju betald. Nåväl givetvis så antar man ju då att den momsen ska bokföras på momsfordringar och att den sen automatiskt dras mot moms man ska betala in. Men så fungerar det tydligen inte heller.

Nu lämnar jag in det här till en firma jag orkar inte strula med det här längre.

Göran
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-07 02:32
Jag gjorde ett försök till men blir ännu mera förvirrad och jag inser att det helt enkelt måste vara en bugg i programmet.

Det här händer denna gång

(Obs! jag körde på en ny då jag hade sparat en kopia så det ska inte finnas nåt i systemet som ligger och skräpar)

Jag registrerar 3 inköp av inventarier varav två på faktura och ett utan. Alla tre bokförs på 5410 och betalas från kassan. Endast dom två som inköpts på faktura syns som kostnad i barometern och tydligen ex moms. På 5410 syns all tre däremot och med edit och kredit ser det frid och fröjd ut när det gäller dom här tre inköpen.

Jag förutsätter att ett köp utan faktura bokförs som betalt direkt, speciellt som man tagit pengarna från kassan. Hur som helst så går det inte att betala då systemet inte hittar nån faktura så det måste ju vara så då.

Faktum kvarstår det måste vara fel i unibas.

Vad gör man förutom ringer supporten i morgon och ber dom skicka en ny fil?

Tacksam för svar.

Göran

På pin tjiv testade jag att göra bokslut men får givetvis samma svar att fakturor ligger kvar vilket inte stämmer
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-07 03:18
Det blev sent men det här måste ju bli klart så det är bara att ta tag i det. Kort sagt det blev en djupdykning till. Denna gång körde jag på samma som visade fel förra gången. Jag gjorde inte något överhuvudtaget denna gång utan jag läste här på forumet och hittade en tråd om rapportgeneratorn och nåt fel i rad 220. Jag tar upp rapportgeneratorn men jag kan inte hitta samma fel som beskrivs i tråden. Som sagt det är sent så jag bestämde mig för att stänga ner unibas och krypa till kojs och då till min stora förvåning så visar resultatbarometern rätt! Resultat och kostnader har helt enkelt bytt plats nu?

I rapporter spåra konton och 5410 är plötsligt alla inköp med både dom två på faktura och den utan faktura. Förra gången så syntes inte köpet utan faktura här utan man var tvungen att klicka på själva kontot för att öppna det och då syntes alla köp.

Jag fattar ingenting?

Givetvis går det fortfarande inte att göra bokslut men en liten bit på väg kanske.
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-07 08:11
Hej Göran,

hehe,
ja man blir lite grusig o ögonen fram till 3 på natten vid datorn ;)

Beskriv gärna förloppet i detalj när det hela löst sig. Jag är själv totalt rudis på bokföring och försöker göra mig små steg-för-steg anvisningar och lathundar som löser problem i takt med att de dyker upp. Ditt problem kanske även drabbat andra, men som lyckats lösa det själv och inte brytt/orkat/haft tid att ta upp det i här i forat, och lösningen har på så sätt inte kommit andra till del.

Just ditt problem kanske har med Unibas´s databasuppdatering att göra, så att barometern visade rätt efter omstart, vad vet jag?

hoppas det löser sig
 Skrivet av:  Jens IP: 95.209.51.15



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-07 12:13
Jo så är det och i det här läget så så var det singel hehe. Men jag har nog inte gjort något fel som jag kan förstå utan det är nog dessvärre så att det finns ett fel i unibas i alla fall i mitt.

Jag ska ta kontakt med supporten i dag, vi har ju avtal så det löser sig säkert. Om inte får dom betala tillbaka helt enkelt jag kan inte ha det så här. Jag menar så roligt tycker jag inte att det är med bokföring tvärt om så för mig så verkar det vara något av det mest ologiska människan nånsin hittat på.

I det här fallet handlar det om att bokföra fyra jobb som gett lite över 30 000 kronor tillsammans och tre inköp för 25 000 som ska skrivas av omedelbart. Tidsåtgången och kunskapen som krävs för det borde knappt vara mätbar. Men så är det inte utan det är tillkrånglat något så in i norden.

Varför ett litet företag som det här överhuvudtaget ska behöva tjafsa med moms för inköpta inventarier som ska dras direkt tror jag inte ens går att förklara. Momsen snurrar runt i bokföringen det är det enda som händer. Det vore lättare om man fick bokföra det som brutto köp och dra det mot vinsten direkt för så blir det ju ändå till slut. Ingen tjänar på att det snurrar runt på det där viset som det är nu. Du köper och betalar givetvis moms och om du får dra momsen direkt på vinsten eller om den kommer tillbaka eller reduceras mot moms du ska betala är ju lite skitsamma. Det blir summa summarum samma i slutet ändå och mycket mindre administration för både oss och staten.
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-07 17:43
Fick en återställnigskod och startade med en ny ren fil och matar in allt igen. Den här gången blev det ytterligare ett helt annat resultat och bokslut går inte att göra nu heller?

Nu ger jag upp på riktigt.

Dessvärre Unicell så blir det nog pengarna åter för jag litar inte på programmet längre.

Tack för mig
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-07 18:24
Jag förstår dig, det är lätt hänt att man ger upp när saker inte blir som man förväntar sig. Samtidigt är det också så att det alltid är lättast att skylla på programmet. När Du ringde in till supporten idag så bad vi först att vi skulle få ta in filen för att titta på den. Du ville istället börja om helt och det hjälpte vi dig med. Det hade förstås varit bättre att gå på vårt första förslag - då hade vi genast kunna tala om vad som var fel - tråkigt att behöva säga det, men med 99% säkerhet så har du registrerat någonting fel.
Ring tillbaka till supporten så tar vi in filen så behöver vi ju inte kasta pannkakor åt något håll.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-08 03:03
Tack för svar Unicell uppskattas verkligen.

Har inte tänkt att kasta några pannkakor men dessvärre så litar jag inte på programmet längre och har heller inte tid att fortsätta strula med det här. Som ni kanske förstår av den sena timmen som det här postas så har jag lite annat att styra med.

Det handlar trots allt om bara fyra jobb och tre inventarier vilket inte direkt skulle behöva vara kvantfysik.

Jag föll för reklamen om Sveriges lättaste bokföringsprogram/lär dig bokföring på 20 minuter (och det tror jag det är) vilket jag tyckte passade in på kraven för ovanstående bokföring. Men det verkar finnas en bugg i programmet och jag återkommer mer än gärna när den är åtgärdad för jag tror på er och unibas. Jag gillar programmet helt enkelt.

Jag mejlade och ni får väl göra utifrån det som känns bäst.

Vänligen
Göran
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-08 09:09
Hej Göran.
OM det nu är så att du hittat en bugg är vi användare naturligtvis tacksamma om det rättas!
Enda möjligheten för UNICELL att göra det det naturligtvis att få underlag för felsökning/test.
Synd att du inte ville skicka din fil! Det hade ju varit enkelt(?) och rättning av ev. fel skulle hjälpa många!
"Jag mejlade och ni får väl göra utifrån det som känns bäst." låter lite ofullständigt. Är det månne så att du nu mejlat filen? Tack i så fall, annars en vädjan om att du gör det.
/Tore
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-08 16:17
Kostnaden för att få den här lilla mycket enkla bokföringen gjord hamnar så vitt jag förstår under tusenlappen och är väl också avdragsgill kan jag tro. Jag skulle kunna tänka mig att det går på under en timme att få det gjort. Om man sätter det i relation mot den tid jag redan har lagt på det här så blir det inte rimligt att lägga ytterligare tid.

Jag skaffade min första dator 1984 om jag minns rätt och fram till för ungefär 4 år sedan så har det varit PC nu är det både PC och Mac. Jag använder mina datorer (jag har 8 datorer varav tre med fyrkärniga cpuer) mest till ljudinspelning och video, det är min hobby. Jag bygger dom som regel själv.

Den typen av program jag använder är på en helt annan nivå jämfört med vilket bokföringsprogram som helst. I den typen av program är det en hel del parametrar som processas samtidigt och resultatet uppdateras och spelas upp i realtid, både ljud och bild. Storleken på programmen går inte heller att jämföra, det jag använder nu ligger på runt 1 gig och kostar lite över två tusen om jag minns rätt.

Unibas är billigt och bra och jag gillar det konceptet, det ska vara billigt och bra det finns ett unikt värde i det som är underskattat. Jämför man med konkurrenten så är det ett väldigt prisvärt alternativ men om man jämför båda med vad jag får i "min värld" för samma pengar så stämmer det inte, inte för mig i alla fall.

Det finns en mängd förbättringar och moderniseringar som borde göras när det gäller layout och funktion så det kommer i kapp med tiden. Man vill ju framför allt kunna göra fönstret större och det saknas en tillbaka till föregående funktion. Det behövs ett grundläge att välja årtal så man slipper ändra det på varje ny skärm man öppnar. Nu måste man först komma ihåg att ändra årtal när man till exempel vill kolla saldolistan innan man går till ett konto. På kontot finns i och för sig pilar framåt och bakåt men du kommer inte tillbaka till saldolistan igen med tillbakapilen. Du måste klicka på saldolistan igen och då hamnar du på fel årtal oavsett att du först valt rätt där innan du klickade på kontot du ville kolla. Det blir mycket musklick i onödan.

Det är möjligt att prisbilden jämfört med prestanda och funktionalitet ser ut så här i den här världen. Jag har ingen större erfarenhet så det kan jag inte uttala mig om. Om det är så så får jag ju böja jag mig för det för så funkar ju livet, tillgång och efterfrågan. Men om man jämför med det som jag normalt håller på med på en dator hur det fungerar och ser ut i dag så påminner det här ärligt talat tidsmässigt om 90 talet.

Men som sagt jag kommer gärna tillbaka när det fungerar bättre och chansen att det fel i mitt system och att jag gör fel finns ju också. Men det ska ju vara lätt att använda och bokföring kan man lära sig på 20 minuter enligt reklamen. Om man sätter det i relation med den lätta bokföringen som det här var frågan om så hamnar ju frågan ändå ganska mycket på hur funkar programmet rent pedagogiskt då?

Dessvärre så slängde jag både programmet och min fil i natt i frustration över all tid rakt ut i luften till ingen nytta. Men min mor har det kvar för hon har också slitit och försökt hjälpa till. Hon har dessutom ganska lång erfarenhet av bokföring, hon är ingen expert men kan en del om det.

Nu tror jag dom blev sura på mig i och med mitt mejl där jag helt enkelt reklamerade programmet och begärde pengarna åter så jag tror inte det är aktuellt att fortsätta med det här.

Hur som helst så har jag som sagt inte mer tid att lägga på det här det måste bli gjort nu.

Göran
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-08 18:43
Detta är ju i och för sig en intressant diskussion. Göran, du talar om ett annat program som handlar om något helt annat än bokföring. Låt mig gissa att det rör sig om ett grafik-program, Cad-program, eller beräkningsprogram eller..... Det är nästan så att jag kan slå vad om att programmet du beskriver inte är specifikt ämnat för den svenska marknaden. Om programmet i första hand kanske är gjort för den amerikanska marknaden men t.ex även säljs i Sverige, Då ser ekvationen ut så här: Marknad USA 308 miljoner invånare - Marknad Sverige 9,3 miljoner invånare. Utvecklingskostnaden för ett program måste i slutändan fördelas på den tilltänkta marknaden. Ett program som säljs i USA har 30 gånger så stor marknad jämfört med ett program för den svenska marknaden. Att jämföra priset på ett svenskt bokföringsprogram med program som kanske säljs i hela världen är som att jämföra priset på äpplen med priset för ett avancerat lasermicroskop.

Du hade en synpunkt på att man måste välja år i saldolistan. Bokföring är något man sköter dag för dag. Endast i undantagsfall går man tillbaka till ett äldre år. Därav avsaknaden av en inställning för ett förvalt år.

Det vore fel att säga att de kunder som ringer till supporten endast i undantagsfall inleder samtalet med att säga att det är fel på programmet. Tvärtom, det är alltid lättast att skylla på programmet. Det kan till exempel vara så att man har skrivit ut fakturor men dessa intäkter syns inte i Resultatbarometern. Det låter ju förstås som om det skulle vara fel på programmet. I själva verket kan det vara så att man arbetar med kontantmetoden och då syns ju inte intäkten förrän fakturan är betald - inte fel på programmet och OBS inte fel på kunden heller, men vi måste få en chans att förklara hur det ligger till. Genom att du har kastat bort underlaget till förklaringen, kan vi förstås inte ge den förklaring som skulle lägga allt tillrätta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-08 19:42
Göran,
jag och min kompanjon är i en liknande situation. Vi tänkte vi skulle spara in de 2 tusingar i månaden vi betalat dem som fram till nu skött våra räkenskaper, men med tanke på att vi redan bränt drygt 2x70 timmar av vår arbets/produktionstid på den här övergångsprocessen har vi för länge sedan passerat brytpunkten för den ekonomiska försvarbarheten i vårt djärva tilltag. Vi har dock goda intryck av nöjda användare och de trevliga och coola supporttjejerna, så vi kör på ett tag till...

De utlovade 20 minuterna räckte för oss gott och väl till för att förstå själva Unibas, dvs gränssnittets struktur, inmatnings- och sökfunktioner mm. Det löpande arbetet verkar också busenkelt. Bashandboken ("manualen") och videosnuttarna är lätta och trevliga att hänga med i. Allt snurrar nog på fint när man väl är INNE i processen/användandet.

Jag stör mig obetydligt av gränssnittet (Unibas-designen), tycker nästan det är lite trevligt och tryggt med 90-tals retro applikationsdesign. Jag använder femtioelva andra flashiga "dyra" program (CAD/CAM, renderingsprogram, MIDI och syntemulatorer etc) som är betydligt buggigare än Unibas, så mindre skavanker kan jag leva med.

Men,
som du säger,
kör man fast, eller som i vårt fall knappt kommer igång pga okunskap, börjar man ångra vad man gett sig in på. Vi behöver huvudsakligen hjälp med bokföringstekniska saker, inte Unibas-relaterade problem, och känner att vi inte kan belasta/kräva support med den biten,
lika lite som en köpare av en svarv, av svarvtillverkaren/säljaren kan begära vägledning i hur man svarvar. Han får självklart hjälp med att ställa in div reglage och rattar, men hur man tolkar och beräknar skärdata och väljer in verktygsparametrar mm är svarvarens cup of tea.

Jag och min kompanjon är inte riktigt i det frustrerade "kasta-rakt-ut-i-luften" stadiet än, men har bestämt att kommer vi inte igång med Unibas-användandet den här veckan, får vi nog krypa tillbaka till räkenskapsdamen...:(

hoppas det löser sig med inventariestrulet;
 Skrivet av:  Jens IP: 217.208.24.114



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-09 10:06
Hej igen Göran (även om jag tvivlar på att du återvänder och läser detta).
Du skriver "Dessvärre så slängde jag både programmet och min fil i natt i frustration över all tid rakt ut i luften till ingen nytta."
Till ingen nytta? Nej, inte om man bara tänker på sig själv. Att skicka filen till UNICELL hade knappast kostat dig något, vare sig i tid eller pengar. Det hade hjälpt UNICELL att rätta till den BUG du hittat, och som vi andra användare nu kan drabbas av. Egoistiskt och mycket oproffsigt!
/Tore
(programmerare och därmed också förstås datoranvändare sen 1974. Kanske är det den långa erfarenheten jämfört med din som fått mig att:
Inse att nästan alla program innehåller fel
Man gör vad man kan för att hjälpa till att lösa problem
Många program är skapade som hjälpmedel för att lösa uppgifter, men självklart måste man ha bakomliggande kunskaper i det som skall utföras. Tvivlar på att jag kan bli en bra kompositör genom att köpa ett notskrivningsprogram :)
Vara ödmjuk och faktiskt förundras över att det mesta i vår datoriserade värld oftast fungerar och inte bli frustrerad när/om det någon gång klickar)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-11 01:21
Är det inte så att Göran försöker göra ett bokslut UTAN att först bokföra resterande kundfordringar och lev.skulder? Då svarar UNI_BAS helt korrekt att det finns poster som inte är bokförda.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: bokslut funkar inte jag ger upp 2012-02-11 11:05
det hjälper inte att restera kundfordringar och lev.skulder? . jag hade samma problem så
jag gjorde bokslutet i gammla unibas och där fungerade det
 Skrivet av:  Tommy Landberg IP: 81.233.33.98




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 4 =