Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Frågor om aktiekapitalet 2012-01-26 00:01
Hej, har just startat AB och ska sätta igång med bokföringen men har några frågor:

1. Våra 50k till aktiekapitalet sattes in 18/8 -11 men vårat räkenskapsår börjar 1/9-11. Hur bokför jag detta?
2. Vi har dessutom lånat en del pengar ifrån aktiekapitalet för att köpa in lite kontorsmaterial/inredning.
Har flyttat pengar från det kontot där aktiekapitalet ligger till BG-kontot som jag sedan handlat ifrån.
När jag som ägare lånar pengar ifrån aktiekapitalet borde inte det bokföras i debet då det är en skuld till mig som minskar?
När jag dessutom flyttar pengarna till BG så borde väl detta också bokföras i debet men då balanserar ju inte kontona.
Undrar alltså om det finns någon vänlig själ som kan förklara hur detta skall bokföras på rätt sätt.

/MVH Martin
 Skrivet av:  kroO IP: 2.65.211.47



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-01-26 11:27
Du gör en del tankefel och blandar ihop begrepp.
Förhoppningsvis kan nedanstående resonemang hjälpa.
1.
Den 1/9 bokför du bankkonto Debet 50 000
kto 2081, Aktiekapital, Kredit 50 000
Inget konstigt med det.
Kolla nu Balansrapporten, och du ser att Summa tillgångar är 50 000
och summa Eget kapital och skulder är 50 000 (bokföringstekniskt –50 000 kr)
Samma belopp på båda ställen. Balans således.
2.
Det är beloppet på 2081 som är aktiekapitalet, och det rör du i princip inte!
Var sedan dom ”fysiska” pengarna finns spelar ingen roll!
Dom kan ligga i fickan (bokförda på liggaifickankonto som oftast kallas kassa) eller vara fördelade och bokförda på olika konton, Bg-konto, bankkonto osv . Du LÅNAR inte mellan dom kontona, men kan däremot göra överföringar mellan dom om/när så önskas.
Efter dessa omföringar har du fortfarande balans!

Sen börjar du handla. Något av tillgångskontona krediteras/minskar.
Beloppet i Eget kapital och skulder måste också justeras sa att balans uppstår.
Vid databokföring fixar bokföringsprogrammet det automatiskt.
Det anges som Ännu ej bokfört resultat (eller liknande).
Bokföringstekniskt betyder – tecken framför att resultatet är vinst.
+ tecken (eller oftast inget tecken alls) betyder förlust (som i detta fallet när du bara handlat)
När du sedan säljer får du in större belopp på kontona och Ännu ej bokfört resulta ändras i motsvarande grad (+ blir -, du gör vinst!)
Sen finns det förstås en massa ändra konton bland Tillgångar och Kapital o Skulder
som måste bokföras korrekt.
Ovanstående behandlade bara Aktiekapitalet och dina funderingar kring ”lån” mellan olika konton.
Framåt hösten är det dags för Bokslut och en del ombokningar av Eget kapital, men det är en annan historia…
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-01-26 22:26
Man får vara lite försiktig med lån från aktiekapitalet. Styrelsen är personligt ansvarig för att aktiekapitalet är intakt. Dessutom är det så att om aktiekapitalet understiger 50 tkr, ja då ska kontrollbalansräkning göras och bolaget är generellt konkursmässigt.

Visst kan man dribbla lite med konton, men 2081 får inte minska. Det stora problemet är om man lånar av aktiekapitalet till en bil eller liknande. Då kommer det att bli stora problem vid bokslut, men det är som Tore säger...en annan historia...
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-01-26 22:56
Hmm... även Åke använder begreppet "aktiekapital" lite luddigt.
Det registrerade aktiekapitalet i det aktuella företaget, bokfört på kto 2081, är (sannolikt) bestämt till 50 000 och skall så förbliva (får åtminstone inte minska)!

Om egna kapitalet understiger halva aktiekapitalet (i detta fall 25 000, inte 50 000 kr) skall en kontrollbalansräkning upprättas (men det betyder inte "generellt konkursmässigt").

Det är FÖRBJUDET att låna av egna AB (vare sig till bil eller annat)!
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-03-13 14:21
Jag har också nyss startat AB. Har 50 000 i aktiekapital och 30 000 utöver det som jag som privatperson lånar ut till bolaget. Hur bokför jag det?

Jag har fått höra att jag kan köpa in varor för i princip hela aktiekapitalet bara jag har varor i lager som är värda lika mycket, stämmer inte det då?
 Skrivet av:  Sara IP: 81.8.163.132



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-03-13 19:15
Är det ett långfristigt lån kan du förslagsvis boka det på
2393, Skuld till närstående person
Se till att upprätta lånehandling
Då är det OK om företaget betalar viss ränta
Är det ett kortfristigt lån kan du förslagsvis boka det på
2893, Skulder närstående personer

Vad tillgångarna består i har ingen direkt betydelse.
Det kan vara inventarier, lager, pengar eller belopp på ett konto.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-03-25 18:22
Ok, jag har nu startat upp den "riktiga" versionen och lagt in den totala summan (50000 + 30000) plus 77,57 som hann bli i ränta på det kontot jag hade pengarna på innan jag fick plusgirot, på ingående balans. Hur ska jag göra sen, lägga till -50077,57 på aktiebolagskontot på ingående balans och 30 000 på lån på samma ställe? Eller är det endast det jag har på plusgirot som ska in på ingående balans? Och var bokför jag aktiekapitalet och lånet till mig, på "övrig bokföring" eller? Jag hoppas ni förstår, har nog snurrat till det mer än nödvändigt men det är alltid bra med andras kunskap :)
 Skrivet av:  Sara IP: 78.77.235.252



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-03-25 20:34
Ja aktiekapitalet ska läggas in just som aktiekapital på det konto som finns för detta. Är det Plusgirot som är det konto aktiekapitalet sattes in på, så blir det förstås ing.balans. Däremot undrar jag varför du lägger aktiekapitalet här? Eftersom PG inte ger dig någon ränta?

77,57 ska givetvis in på ränteintäkt och blir ing.balans på detta konto. Om du satt in ytterligare 30 tkr som lån till bolaget, ska det läggas in som aktieägartillskott. Summan påverkar ing.balans på PG om du satt in pengarna där. Alltså PG ing.balans blir i så fall 80 tkr. Kom ihåg att även balansen på Aktiekapital, aktieägartillskott, skuld till aktieägare etc. ska ha rätt ing.balans
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-03-25 22:00
"Om du satt in ytterligare 30 tkr som lån till bolaget, ska det läggas in som aktieägartillskott." skriver Åke. Varför det? Det är ju ett lån till bolaget enl. Sara. Varför inte bokföra det som ett lån då???
Vad är det för ingående balanser ni diskuterar? Började inte bokföringen "från 0" den 1/9-11 ?
Har bokföringen gjorts på annat sätt fram till nu är det väl utgående balanser därifrån som blir ingående balanser?
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-03-25 22:31
Jag som tyckte jag läste noga lyckades ändå blanda ihop Sara med kroO som startade det här inlägget.
Sara har ju "nyss startat"sitt AB. Då är det väl bara att börja bokföra utan ingående balanser?
Övrig bokföring:
Debet 1920, Pg-konto, 80 077,57 kr (tillgång ökar)
Kredit 2081, Aktiekapital, 50 000 kr (skuld ökar)
Kredit 2893 (alt. 2393), Skuld till närstående person, 30 000 kr (skuld ökar)
Kredit 8310, Ränteintäkt, 77,57 kr (intäkt ökar)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Frågor om aktiekapitalet 2012-03-27 13:07
Tusen tack Tore, det var precis det jag var ute efter!
 Skrivet av:  Sara IP: 81.8.163.132




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 8 =