Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

momsfordringar + bokslut 2012-01-18 22:57
Hej jag tror jag har hittat en bugg i programmet. Jag har efter att ha funderat ganska mycket och tittat på videon om inventarier antagit att inventarier ska bokföras netto och att momsen efter att den blivit betald och bokförd ska bokföras på momsfordringar. När jag gör det så syns bara den ena ute på saldolistan för momsfordringar men om jag klickar på kontot så ser jag båda. Debet och kredit verkar stämma på båda men av nån underlig anledning så blir rad 1 överst på en och rad 2 på den andra, kontonumren stämmer på båda dock. Kort sagt det här blir lite förvirrande för en nybörjare som jag.

Sen försöker jag att trycka på bokslutsknappen men programmet klagar på att det finns fakturor från året som inte är bokförda vilket jag med största säkerhet kan säga inte stämmer. Det hänvisar också till en bokför resterande fakturor knapp (eller vad det stod) på föregående bild som då inte finns!

Hmm konstigt tycker jag eller fins det nån lätt förklaring?

Tips mottages tacksamt.
Göran
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: momsfordringar + bokslut 2012-01-19 12:13
Jag tror inte det är någon bugg Göran, utan du blandar ihop saker och ting. Dessutom när det gäller bokslut, så kan inte detta göras förrän programmet har fått info om vad som är utestående skulder respektive fordringar. Detta har inget att göra med att fakturor redan är bokförda.

Det är lite komplicerat att gå in här på forumet och greja detta. Risken är att det uppstår mer komplikationer. Tag telefonen och ring supporten och prata med dem om varför du inte hittar "Resterande fakturor" eller "Resterande lev.skulder".
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.24.108



Svar: momsfordringar + bokslut 2012-01-19 17:29
jag hade samma problem jag gjorde bokslutet i gamla unibas via en säkarhatskopia och där fungerade det utan problem sen tillbaka till v 12, någonting är tokigt
 Skrivet av:  Tommy Landberg IP: 81.233.33.98



Svar: momsfordringar + bokslut 2012-01-20 00:10
Tack Åke jag tror du har rätt. Ska ringa supporten i morgon samt försöka reda ut hur man egentligen ska göra med betald moms för inköpta inventarier.

Jag tror precis som du säger att programmet väntar på att jag ska få in momsfordringarna och bokföra momsfordringarna och att det är det som det ballar ur.
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 1 =