Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hjärnsläpp 2006-02-23 12:24
Kan någon hjälpa mig med en förmodligen enkel fråga. Jag är nybörjare och bokför åt en annan person som har ett litet AB.
Han är ute och reser mycket för ett annat bolag. Då sätter han samman taxi osv och gör en sammanställning till det bolaget. Sedan ska hans AB fakturera det andra bolaget för hans reseutgifter. MEN han har också ett VISA-konto och dit hör då själva tex taxikvittot. Min fårga är
1. Ska originalkvittot tillföras (är väl så?) Visa-kontoutdraget eller den faktura han skickar till kunden?
eller räcker det med att i så fall tillhandahålla kopior till kunden?
2. Ska detta vara något slag av vidarefakturering?
Plötsligt blev det så varmt däruppe...
Glad för hjälp/Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 85.30.188.238



Svar: Hjärnsläpp 2006-02-23 13:23
Ha, ha, jag känner igen det där med att det ibland blir varmt däruppe :))

Försök att se detta som så:
Du köper ett ton spik som du sedan säljer vidare till kund. Du behöver självfallet inte redovisa Din inköpskälla eller bifoga varken originalfaktura eller kopia på Ditt inköp.

Nu har Du istället bl.a "köpt" en taxitransport som Du nu säljer vidare till Din kund. Här gäller samma regler som när Du säljer spik. Sedan kan det ju vara en annan sak att Du kommit överens med kunden att Du ska redovisa Dina kostnader, men kunden får då bara kopior på Dina inköp. Det är Du som betalt taxin - då är det Ditt kvitto. Kunden får så småningom ett kvitto när han betalar Din faktura.

- KEEP IT SIMPLE!
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 6 =