Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momsrapport inköp i EU 2012-01-08 11:40
Hej,

jag gjorde ett inköp på varor i Tyskland under decembermånaden, men när jag kollar momsrapporten för december, så står det 0,00 kronor på inköp varor i EU, trots att jag har bokfört dem på konto 4058 / inköp i EU. Varför dyker dem inte upp på momsrapporten då?
Måste jag ändrar någonting på inställningarna så att allt blir rätt?
 Skrivet av:  Kristina IP: 83.183.50.51



Svar: Momsrapport inköp i EU 2012-01-08 12:32
Ojdå, nu är du inne på en av mina riktiga käpphästar. Jag kommer att få massor av påhopp från olika håll eftersom jag (återigen) går emot det som andra gör.

I den gällande standardkontoplanen finns en kontogrupp (4500) där det är menat att inköp från EU ska bokföras. Gäller detta då alla sorters inköp från EU? Så är det i alla fall tänkt i de flesta bokföringsprogram.

Först: Meningen med att sköta sin bokföring är i FÖRSTA hand att man ska kunna se varifrån man får sina pengar och vart dom tar vägen. Jag ska alltså i min bokföring kunna se hur mycket jag lagt på t.ex inköp av kontorsmaterial.

Världen förändras så att vi numera gör fler och fler inköp utanför Sverige. detta kan gälla både kontorsmaterial, annonsering, telefontjänster etc etc.

Om nu alla inköp från EU ska bokföras i kontoklass 4500, då blir det ju lätt att göra en momsrapport - men, hur ska vi då i vår bokföring kunna se fördelningen av inköpen så som vi kan se på våra inköp hemma i Sverige. Kontorsmaterial köpt i Tyskland hamnar i kontoklass 4500 medan kontorsmaterial köpta i Sverige hamnar i kontoklass 6100. Meningen med själva bokföringen suddas liksom ut.

I UNI_BAS har vi gått emot strömmen och istället löst det så att man bokför sina kostnader på valfritt konto. Vill man använda kontoklass 4500 så gör man det men om man vill få en meningsfull bokföring då bokför man inköp av kontorsmaterial i kontoklass 6100 där det hör hemma. MEN, det som är viktigt är att man istället för "Inköp från Sverige" väljer "Inköp vara från EU" eller "Inköp tjänst från EU". Detta val får man göra oavsett vilket konto man använder - alltså även om man bokför i kontoklass 4500.
Med denna teknik får vi en meningsfull bokföring och dessutom en korrekt momsrapport.

Om man nu missat att välja ".... från EU" då kan man korrigera detta under ändra verifikat.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Momsrapport inköp i EU 2012-01-08 19:47
Okej, men jag är inte mycket klokare nu. Jag har ju bokfört det på det kontot som heter inköp i EU. Var ska jag kunna välja funktionen INKÖP VARA FRÅN EU? Jag hittar inte den optionen någonstans.
 Skrivet av:  IP: 83.183.50.51




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 2 =