Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nytt år 2012-01-01 17:28
Ja så vart det årsskifte, och Unibas ställde sig på nya tag, med nollade konton. Trodde det skulle vara krångel idag, men det är bara att börja fylla i på det nya året.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: Nytt år 2012-01-01 19:29
Nytt år - ny dag - ny vecka - ingen skillnad - business as usual.

ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Nytt år 2012-01-02 19:00
Nytt år och allt är tillbaka till början (bortsett på kontoinnehåll) såklart.

Önskar en tydlig förklaring/instruktion i hur man gör inför ett sk bokslut. Som jag har förstått det kan man 0 ställa sina momskonton per 31/12 och därefter bokföra leverantörs skulder samt ej betalda fakturor under DATABAS/BOKSLUT(BOKFÖR RESTERANDE KUNDFORDRING) samt (BOKFÖR RESTERANDE LEV.SKULDER)

MEN tryck/klicka INTE på (BOKSLUT) innan att man vet att allt är registrerat/bokfört rätt (detta kan göras omedelbart innan att redovisningen skickas till skatteverket) eller har jag fel för mig?

Bosse
 Skrivet av:  Bosse IP: 83.183.223.159



Svar: Nytt år 2012-01-03 00:40
Det som skall göras vid årsslutet är trivialt eller lite stökigt. Det beror helt och hållet på hur ditt företag ser ut. För egen del (EF, bokföring enligt fakturamodellen) brukar det fungera med att balansera moms-kontona, egna insättningar/uttag och avskrivningar, egentligen inget mer.
Använder man kontantmetoden, som du verkar göra, så skall man som du noterat även bokföra skulder och fordringar med Unibas snabbfunktioner.
Har man lager som skall hanteras, skulder som skall omfördelas mellan lång- och kortfristig del, och annat så är det naturligtvis lite lurigare.

Tyvärr är det nog så att man inte kan ge ett riktigt bra svar på din fråga.

Du har dock rätt i att man skall vänta, länge, med att låsa bokföringen med bokslutsfunktionen.

Var också flitig med att ta back-up! Byte är billigt, finns ingen anledning att vara snål med back-upper!

/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare,
/ med 15 års bokföring i Unibas
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: Nytt år 2012-01-03 13:37
Fattar inte riktigt heller detta med bokslut. Har nu efter mycket läsande förstått det som att jag kan nolla momskontona mot konto 2010 (kör enskild firma, förenklat årsbokslut, årsvis moms). Stämmer det?

Och hur är det med konto 2010? Ska det aldrig nollställas? Det betyder ju att konto 2010 kommer fortsätta växa så länge man har företaget, ska det vara så?

Har även för mig att jag läst på detta forum att Uni_Bas kan nollställa momskontona automatiskt. Det skedde inte för mig då jag körde bokslut för 2009. Har jag missat någon funktion?
 Skrivet av:  Carl IP: 85.224.210.102



Svar: Nytt år 2012-01-03 14:00
Glömde en sak. Såg att konto 2019 inte nollas när man gör bokslut. Ska man nolla konto 2019 mot konto 2010 själv, i början på det nya året istället?
 Skrivet av:  Carl IP: 85.224.210.102



Svar: Nytt år 2012-01-03 17:05
Det är egentligen ganska enkelt. Bokför allting t.o.m. den sista december 2011. Det är ingen panik, du kan börja bokföra 2012 samtidigt, men var noga med datumen så du får allt på rätt år.
Bokför du efter kontantmetoden, måste fakturor och leverantörsskulder utskrivna 2011 också bokföras på 2011.
När du vet att allt (utom fakturor enligt ovan) är ordentligt bokfört på 2011, går du till DATABAS/BOKSLUT. Här klickar du på "bokför resterande kundfordringar" Dina kundfordringar/fakturor kommer nu in på rätt konto på 2012.
Gör sedan samma sak med "Leverantörsskulder" de bokförs nu på rätt konto 2012 och fakturor respektive lev.skulder FRÅN 2011 ska nu betalas med dessa nya konton som motkonto.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.131.157



Svar: Nytt år 2012-01-06 13:40
Jag ska göra bokslut för första gången i mitt liv med UNI_BAS och har skrivit ut Resultatrapport och Balansrapport ur bokföringssystemet nu när sista fakturan på 2011 är betald och räntan på sparkontot har tillgodoräknats på kontot 8311 Ränteintäkter från bank. En massa kostnadskonton är det 0 på både på ingående, förändring och utgående saldo. Hur får man bort dessa? Jag har markerat att bara använda konton ska vara med i bokslutet, men ändå kommer dessa i såväl balans- som resultatrapport. Ett annat problem är hur ska vi bokföra Årets resultat? På sista sidan sista raden i resultatrapporten stod det Ej bokfört resultat 43 078 (förlust) i förändring och utgående saldo? Till vilket konto ska jag föra denna förlust?
 Skrivet av:  Lars Lindblad IP: 213.185.249.178



Svar: Nytt år 2012-01-07 15:03
Vid årsslut är det viktigt att registrera alla kund och leverantörsfordran innan man 0:- ställer alla momskonton (missade själv detta inför bokslut 2011) Vilket innebar att jag fick 0:- ställa alla momskonton ytterligare en (1) gång, med förklaring varför.
>Rätt ordning måste därför vara följande:
1. Se över verifikationer och bokföringen rent allmänt
2. Ser allt ut till att stämma? Vid (NEJ) korrigera felen. Vid (JA) gå till ”DATABAS/BOKSLUT och klicka på BOKFÖR RESTREANDE KUNDFORDRINGAR samt BOKFÖR RESTREANDE LEV. SKULDER”
3. Därefter ska/kan alla momskonton 0:- ställas mot Momsredovisningskonto (2650) ”summan måste registreras XXXX-12-31 för gällande år ”
4. Avvakta så länge som möjligt med att klicka/trycka på (KNAPPEN/FÄLTET) ”BOKSLUT” detta kan/bör göras omedelbart innan att årsredovisningen skickas till Skatteverket då man är säker på att alla transaktioner är avslutad under det föregående året.(därefter är året låst för ändringar/tilläg)

Varför har inte UNICELL en typ lathund som beskriver dom olika momenten i bokföring samt i vilken ordning det ska/bör göras.
Mvh Bosse
Nöjd kund: men med önskan om ytterligare hjälp under forum.
EF. KM. Månadsmoms
 Skrivet av:  Bosse IP: 83.183.223.159




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 2 =