Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

kassan för stor 2011-12-22 11:30
Kassan växer i betydligt snabbare takt än resultatet. Gissar att det har med momsen att göra.
Jag har betalt in moms/skatt varje månad, men aldrig gjort en bokföring i Unibas.
Hur ska jag balansera kassan. Hur bokför jag uttag som går till att betala skatter och moms.
Jag har ef och stämmer av vid bokslutet den sista december.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: kassan för stor 2011-12-22 13:06
Kassan behöver inte "balanseras". Den visar precis vad som finns där (det är ju bara att räkna pengarna), och det finns ingen direkt koppling mellan kassa och resultat.
Lite oklart vad du menar angående moms/skatt. Redovisar du momsen månadsvis i skattedeklaration?
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: kassan för stor 2011-12-22 22:41
Nej det bör ju inte var någon skillnad om man säljer något och lägger pengarna i kassan. Bokför man intäktskonton mot kassan så ska momsen ändå hamna på rätt ställe. Orsaken till att kassan ökar, brukar vara att man säljer något, lägger pengarna i kassan samt glömmer att bokföra det hela.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: kassan för stor 2011-12-25 18:16
Vet exakt vad du menar. Man betalar momsen varje månad men har inte bokfört det.
Enklast för att få det rätt, är att be om ett utdrag på skattekontoret för 2011 på ditt skatte/momskonto... Sen prata med din revisor och be dom ge dig ett komplett underlag för hur du skall lägga in det i bokföringen.
 Skrivet av:  HBAB IP: 83.254.225.77



Svar: kassan för stor 2011-12-26 13:16
kassan är bokföringsmässigt förstor. Jag bokför allt som kommer till kassan.
Resultatbarometern räknar rätt, men momspengarna hamnar även de i kassan, när kunder betalar dit.
Jag betalar moms varje månad men deklarerar en gång per år.
Jag vet givetvis vad jag betalt in till skattemyndigheten varje månad, det är moms, skatt och egenavgifter i en post enligt vad jag fått gissa i en fördekleration. Detta avstäms vid deklarationen.

Det jag inte vet är hur jag ska få bort de pengar som visas för stort i "kassa", Jag har använt dem till moms och skatter.

Allt verkar rätt, förutom att jag inte har justerat kassan, bokföringsmässigt.
Ska jag bokföra eget uttag för momsen för att kassan ska stämma?

Momsen i en ef, är visserligen knutit till affärerna, men jag betalar inte moms såsom ett AB.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: kassan för stor 2011-12-26 16:03
Då klarnar bilden. Företagspengar (från kassan för din del) som använts för att betala in skatt skall, precis som du antyder, bokas som eget uttag. (All skatt, nästan, är privat angelägenhet och berör inte företaget när det gäller EF).
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =