Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur aktiverar man unibas 2011-12-18 18:29
Hej,
Jag hjälper min dotter att få igång bokföringen för hennes ganska nystartade företag och fastnade för unibas som jag tycker ser enkelt och kompetent ut. Jag köpte programmet och support avtalet men då jag är helt nybörjare på den här typen av program men ganska kunnig på datorer (kör mac 10.6.8 på en i5 Imac inköpt ny för ett par månader sedan) så blir jag lite förvirrad när jag ska aktivera programmet.

En anledning att det inte riktigt funkar som jag trodde/är van vid är att jag först laddade hem programmet och testa det lite samt köpte det från min egen dator och nu försöker jag aktivera det i hennes för det är ju där det i första hand ska finnas.

Det är möjligt att jag också kommer att ha det på min då jag kommer att behöva hjälpa henne här hemifrån inledningsvis men det tror jag jag har lite koll på hur man gör med backup och sånt så man kan uppdatera bokföringen på dom två datorerna.

När jag klickar på köp i unibas standard som det står i mejlet hon fick så kommer det nämligen inget val där jag kan skriva in koden hon fick och det enda val jag verkar kunna göra är att fullfölja köpet igen.

Givetvis så gör jag något fel men frågan är vad? Tänkte kanske nån läste här på forumet så jag kunde få koll på det i kväll då vi behöver starta upp bokföringen så fort det går. Men om inte så ringer jag supporten i morgon.

Tack på förhand
Göran
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: Hur aktiverar man unibas 2011-12-18 20:07
Du bör genomföra din beställning fullt ut på en och samma dator. När du väl sedan har skaat din datafil, då kan du enkelt flytta över allt till någon annan dator.

För att flytta:
1 - Gå till Databas/Verktyg och tryck på knappen "Säkerhetskopia".
2 - installera UNI_BAS på den andra dqtorn (ladda ner en demo eller flytta över installationsfilen som du använde när du installerade på den första datorn)
3 - Flytta över säkerhetskopian till skrivbordet på den nya datorn
4 - Starta UNI_BAS på den nya datorn. Gå till Databas/Verktyg och tryck på knappen "Återgå till säkerhetskopia". Nu skapas din datafil och sedan är det bara att köra vidare.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Hur aktiverar man unibas 2011-12-19 11:02
Tack för svar det funkade precis som du säger, jag misstänkte ju att det var så och jag provade i går kväll.

Givetvis så lyckades jag registrera en faktura med fel datum då jag är helt nybörjare på det här med bokföringsprogram men jag misstänker att det bara är att kreditera den och göra en ny. Jag har nämligen inte hunnit börja föra in betalningar för fakturorna ännu.

Men då det nu i inledningsskedet bara handlar om fyra till fem fakturor för hela 2011 så kanske det ändå vore smartast att helt enkelt radera programmet och installera det igen och göra rätt.

Nåväl jag tror jag tar kontakt med supporten idag angående det så går det lite fortare att komma vidare.

MVH
Göran
 Skrivet av:  Göran Difner IP: 83.233.26.184



Svar: Hur aktiverar man unibas 2011-12-19 14:18
Radera inte!
Då blir det bara strul med licenserna och... tja, ja, det brukar bli strul...! Hämta hellre in din backup av databasen från när du precis startat programmet, när allting var nollställt!

Det är dessutom busenkelt (!) att korrigera felsinslag, så det är bara tidspillan att börja tjafsa med radering och ominstallation.

Men, om du har serviceavtal är det förstås smidigt att prata med supporten.

/ Lars B
/ Nöjs unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Hur aktiverar man unibas 2011-12-19 15:29
Tack Lars för tips och snabbt svar uppskattas verkligen, som sagt man är totalt nybörjare på det här men villig att lära.

Givetvis så gjorde jag ju backupen först när jag registrerat fakturorna så felet följer med dessvärre. Nu är det ju ett så lite felslag så jag tror att det inte spelar så stor roll men jag ska läsa på lite om det här med kreditering och sånt.

Felet är för litet för att kontakta supporten så jag kör nog på bara, jag menar jag får nog anledning att ringa dom ändå vart det lider hehe.

Göran
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: Hur aktiverar man unibas 2011-12-19 23:08
Klart du ska ringa supporten. Sådana här fel kan bli ganska stora längst ner på papperet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Hur aktiverar man unibas 2011-12-20 13:46
Tack för svar och råd.
Jag gjorde det och fick vägledning hur jag krediterar fakturan så jag kan lägga in den på nytt med rätt datum. Smidigt och bra support tycker jag.

Nu återstår bara att lista ut resten inför bokslutet men det ska väl gå då det inte handlar om mer än fyra fakturor för det här året. Har ringt skattteverket och fått bekräftat att man kan dra av hela kostnaden (dvs. det överstiger inte ett halvt basbelopp) för de inventarier hon köpt i år vilket förhoppningsvis gör att det blir ett bra utgångsläge inför nästa år.

Nu är frågan bara om det kan vara förnuftigt att gå in i nästa år med ett minus då hon behöver köpa en kamera också (hon jobbar med heminrednings reportage och homestyling) men det får jag väl lista ut och fråga runt.
Göran
 Skrivet av:  göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: Hur aktiverar man unibas 2011-12-20 23:04
Behöver man en kamera så gör man... Det går väl att betala denna med privata pengar och sedan bokföra i januari som egen insättning. Annars har det ju ingen större betydelse om det skulle vara minus på något konto, det jämnar väl ut sig?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Hur aktiverar man unibas 2011-12-21 10:58
Tack för svar igen.
Jag börjar få lite mer koll på det hela (men det är långt kvar kan man lugnt konstatera) och så vitt jag förstår kan hon göra precis som du säger eller som i hennes fall helt enkelt köpa in den för vinst som ligger i företaget till dags datum och sen göra en omedelebar avskrivning.

I nuläget försöker jag att förstå mig på hur det fungerar det här med olika konton samt hur jag ska få in dom för att då ta in tex en kamera + hennes dator samt viss programvara som av olika anledningar är inköpt med egna pengar.

Jag måste säga att jag gillar unibas skarpt men trots många års datoranvändande så känner jag inte riktigt igen logiken utan det blir mest lite tryck där så händer det här. Men man får lära sig helt enkelt.

Jag får lite samma känsla när det gäller själva bokföringen och regelverket runt det, för en vanlig dödlig som kommer in helt utan erfarenhet så blir det lite kvantfysik över det hela. Det borde finnas ett smidigare sätt att hantera ett så här litet företag. Det känns helt enkelt inte rimligt med all den kunskap man måste besitta för att hantera en omsättning på lite över 30 000 spänn och fyra fakturor samt allt arbete som ingår.

Nåväl det är bara att ta tag i det men det blir lite overkligt när man kastas in i det så här abrupt. Givetvis så var det planerat att hon skulle göra det här jobbet själv men på grund av anledningar vi inte kunde styra över så fick gamla pappa hoppa in och hjälpa till. Så kan det gå.

Jag ska vara mer kortfattad framledes men skriver på lite bakgrundsinfo här och hoppas att det framgår att jag är villig att lära samt tacksamt mottager all hjälp och alla tips jag kan få.

Göran
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 7 =