Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur aktiverar man unibas 2011-12-18 18:29
Hej,
Jag hjälper min dotter att få igång bokföringen för hennes ganska nystartade företag och fastnade för unibas som jag tycker ser enkelt och kompetent ut. Jag köpte programmet och support avtalet men då jag är helt nybörjare på den här typen av program men ganska kunnig på datorer (kör mac 10.6.8 på en i5 Imac inköpt ny för ett par månader sedan) så blir jag lite förvirrad när jag ska aktivera programmet.

En anledning att det inte riktigt funkar som jag trodde/är van vid är att jag först laddade hem programmet och testa det lite samt köpte det från min egen dator och nu försöker jag aktivera det i hennes för det är ju där det i första hand ska finnas.

Det är möjligt att jag också kommer att ha det på min då jag kommer att behöva hjälpa henne här hemifrån inledningsvis men det tror jag jag har lite koll på hur man gör med backup och sånt så man kan uppdatera bokföringen på dom två datorerna.

När jag klickar på köp i unibas standard som det står i mejlet hon fick så kommer det nämligen inget val där jag kan skriva in koden hon fick och det enda val jag verkar kunna göra är att fullfölja köpet igen.

Givetvis så gör jag något fel men frågan är vad? Tänkte kanske nån läste här på forumet så jag kunde få koll på det i kväll då vi behöver starta upp bokföringen så fort det går. Men om inte så ringer jag supporten i morgon.

Tack på förhand
Göran
 Skrivet av:  Göran Diffner IP: 83.233.26.184



Svar: Hur aktiverar man unibas 2011-12-18 20:07
Du bör genomföra din beställning fullt ut på en och samma dator. När du väl sedan har skaat din datafil, då kan du enkelt flytta över allt till någon annan dator.

För att flytta:
1 - Gå till Databas/Verktyg och tryck på knappen "Säkerhetskopia".
2 - installera UNI_BAS på den andra dqtorn (ladda ner en demo eller flytta över installationsfilen som du använde när du installerade på den första datorn)