Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

nollställa momskonto 2011-11-30 22:13
Är de nån som vet hur man nollställer momskontorna för 2010?
min revissor sa till mig aa jag måste nollställa momskontorna innan man börjar med nytt år. Är de nån som vet hur man gör i Uni_Bas?

vänligen
Sofia

 Skrivet av:  Sofia Cristina Stavrias IP: 85.231.160.233



Svar: nollställa momskonto 2011-12-01 13:47
Det finns bokföringsprogram där man måste nollställa momskonton innan man kan påbörja en ny period. I UNI_BAS måsten du inte nollställa innan du påbörjar nästa period. Du kan nollställa momskonton precis när du vill. Du måste dock alltid se till att nollställningen görs inom den period som nollställningen avser.

Många tror att man måste nollställa momskonton varje momsperiod (månad/kvartal) - så är det inte. Det räcker mycket väl att man nollställer en gång i samband mad bokslut. Detta betyder då att man t.ex nollställer 2010 med en verifikation med datum den 31/12 2010. Man kan däremot mycket väl registrera denna verifikation när som helst under 2011 eller t.o.m under 2012 bara datum för verifikationen är just 31/12 2010.

Nollställningen går till så att alla momskonton som har ett saldo skall motkonteras med saldot - t.ex. ett konto med 3.000:- i debet skall krediteras med 3.000:-. Det slutliga saldot skall konteras på MOMSREDOVISNINGSKONTOT.

Som ingående balans för 2011 får man då noll på alla momskonton - utom momsredovisningskontot som då visar din skuld/fordran för moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 7 =