Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kontoanalys 2011-11-27 11:15
Min revisor vill att jag tar fram (gör) en kontoanalys av konto 2440, hur gör jag?
// Micke
 Skrivet av:  Micke IP: 82.199.191.40



Svar: Kontoanalys 2011-11-27 16:10
Låt dig inte luras när folk använder sig av obegripliga ord.

Visst kan man "analysera" ett konto och det man skulle få fram då är väl kanske en "kontoanalys".
Om du själv inte vet exakt vad revisorn vill ha - fråga då bara "Vad menar du?".

En grov analys av konto 2440 skulle kunna ge följande resultat: "Konto 2440 är det kontot där företaget noterar sina leverantörsskulder och sina leverantörsbetalningar." Då är den analysen färdig. Men det är säkert inte det han vill ha. Han borde ha uttrycket sig tydligare - det är inte dig det är fel på.

Kanske är det så att han i själva verket vill ha en förteckning över dina leverantörsskulder. En sådan förteckning kan man kalla reskontrastatus eller huvudbok för konto 2440. Han borde då även angivit per vilket datum han vill ha denna förteckning. Normalt vill en revisor ha en lista på leverantörsskulder per bokslutsdagen. Denna får du enkelt fram genom att trycka på Rapporter/Leverantörer/Spåra fakturor. Längst ner i bilden kan du ange per vilket datum rapporten skall skrivas ut. Sedan behöver du bara trycka på "Skriv ut".

Om det är en annan typ av analys som revisorn vill ha - då måste han ange exakt vad han vill ha.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Kontoanalys 2011-11-28 01:11
Det är bra att Unicell tar upp detta. Typiskt revisorsuttalande skulle jag vilja säga och det är ju helt riktigt så att frågan måste utvecklas. Vad revisorn säger, är att kontot måste utredas. Orsaken kan vi spekulera om, men det kan vara så att inköpen = utgifterna är för stora, jämfört med någon annat konto, ex.vis inkomster = försäljning. Saker och ting kanske blir liggande på hyllorna?
Det kan också vara så att revisorn helt enkelt vill ha en inventering av lager. Varför har det köpts in så mycket? Etc...

Revisorns funktion är att de ska komma med goda råd och hjälp i samband med bokföring med tillhörande bokslut. De har också en granskande funktion som en förlängd arm till SKV och ska se till att regler och skattelagar efterlevs.

Det ligger i ditt eget intresse att få revisorn att uttrycka sig begripligt och inte komma med "luddiga" uttalanden. Tänk på att det är du och många andra företagare som betalar dyra pengar för att den här biten ska fungera och då är det dags att släppa respekten och se till att få valuta för pengarna. TVEKA ALDRIG att fråga tills du/ni förstår vad revisorn vill ha. Man behöver inte skämmas för att man inte kan begripa allt... Be också gärna revisorn att skriva ner allt på ett papper, så kanske det är lättare att ta till sig.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 7 =