Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

redovisa försäljning från webbutik 2011-11-16 10:17
Hej
Jag är ny här och skulle behöva lite hjälp från alla er kloka på detta forum. Jag har en liten webbbutik och har köpt unicells bokf. program att bokföra i. Vad jag undrar är om man kan bokföra all fsg i webbutiken som en dagskassa eller om man måste, som jag gör nu bokföra varje kund för sej med egen verifikation eller om jag kan ta alla kunders följesedlar samma dag och slå ihop till en ver. och bokföra dagskassan istället t ex försäljning från 10 kunder in på 4020 och sedan motboka det till 1940 och 2610 en gång om dagen som de gör i fysiska butiker? Som sagt det är en webbutik jag har och driver den som enskild firma. Jag är mycket tacksam om någon som vet kan svara på det här.

Ps det är en enskild firma
 Skrivet av:  gudrun IP: 213.66.148.143



Svar: redovisa försäljning från webbutik 2011-11-16 12:34
Jag har ca 10 transaktioner från webben om dagen, och jag bokför dem var för sig.
Det går att lägga dagskassan på en verifikation, men alla underlag som tillhör affärerna, såsom vad som sålts, moms, till vem mm, måste finnas verifierat.
Jag fann att med mina ca 10, så går det inte fortare att lägga upp en dagsredovisning på en verifikation. Dessutom är det smidigt att söka i Unibas om man vill hitta en speciel transaktion senare. Jag klipper och klistrar in det mesta.
Jag skickar ett elektroniskt (PDF) kvitto med momsspec till kunden, samt har den som verifikation till bokföringen, lagrad endast digitalt, så det blir inte väldigt mycket pärmar ändå.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: redovisa försäljning från webbutik 2011-11-16 16:37
Okej, tack för snabbt svar! Om jag förstår dej rätt drar du inte ut några pappersverifikationer och sätter i pärmar, när jag frågade skattemyndigheten om det för ett år sedan sa de att man är tvungen att ha allt på papper också har det ändrats?
 Skrivet av:  gudrun IP: 213.66.148.143



Svar: redovisa försäljning från webbutik 2011-11-16 17:51
Vad jag vet har det ingen betydelse om det är papper eller digitalt.
En PDF ska vara låst, inte editeringsbar. Man kan ju när som helst skriva ut en PDF också.
Man skickar ju e-fakturor, och betalar elektroniskt till bank. Banken är på nätet idag.
Jag skickar inga pappersfakturor heller. När jag laddat ner bankkontot för året, vad gör det mer äkta om jag skriver ut det på papper?
I princip kan nog hela bokföringen vara i dator utan papper, men i verkligheten har man ju lite kassakvitton som får bokföras och verifikationen är på papper.
Jag har gjort så hela året, i övertygelse att det är OK, har även fått positivt svar via telefonen hos skatteverket.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: redovisa försäljning från webbutik 2011-11-17 00:26
Jörgen har helt rätt. Numera behöver inte verifikationer skrivas ut. De kan med fördel ligga i datan tills någon vill titta på dem. Man behöver inte heller ha kundfakturor utskrivna som kopior. De kan ju när som helst skrivas ut som fakturakopior från UNI_BAS.

Detta gör det synnerligen angeläget att man tar backup. Helst varje dag om man har många transaktioner. Se till att ha FLERA BACKUPER, ex.vis på ett USB-minne eller dylikt. Skulle disken krascha så försvinner ju även backuper som finns på denna!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: redovisa försäljning från webbutik 2011-11-17 08:10
Ja backa upp, det är oerhört viktigt. Ha både byxor och livrem. Jag har automatisk backupp av den mapp bokföringsfilen finns till en server, vilket innebär daglig backup.
Dessutom lägger jag varje gång Unibas frågar om jag spelar rysk roulette en backupp på externt minne(Unibas vet ju inte att jag reda kopierat flera gånger).

Jag har råkat illa ut en gång, vid ett inbrott stals datorn, jag hade arbete värt 180000, på den. På den tiden backade man upp på diskett. Detta hade jag skött väl, men inte tänkt på att disketterna skulle kunna stjälas samtidigt med datorn. Som tur var täckte försäkringen skadan. Detta var 1980-tal så före försäkringsbolagen skärpte reglerna. Idag skulle bara datorn kunna ersättas.
Risken att någon skulle stjäla bokföringspärmar är liten, men datorer är stöldbegärliga.
En backupp på ett USB, som sitter på datorn över natt är en risk.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: redovisa försäljning från webbutik 2011-11-18 07:31
Tack så mycket för svaren, det här underlättar ju massor! Det blir till o investera i nya USB minnen inför nästa år.
 Skrivet av:  gudrun IP: 213.66.148.143



Svar: redovisa försäljning från webbutik 2011-11-19 17:25
Du bör nog "investera" i några USB-minnen redan i år... Vi pratar ju om viktig backup och det handlar idag om några hundralappar när det gäller USB-minnen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 3 =