Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Konto - "Egna Insättningar" Var? 2006-02-21 17:59
Om jag ska göra en egen insättning i min enskilda firma så skulle jag vilja använda mig
av ett konto som heter "egna insättningar", men hittar inte det i UNI_BAS. Är inte
"egna insättningar" ett standardkonto? Eller ska jag skapa ett nytt konto som jag kan välja namn själv till?
Tacksam för svar!
MVH
Marcus
 Skrivet av:  Marcus IP: 81.226.102.90



Svar: Konto - "Egna Insättningar" Var? 2006-02-22 17:42
Det finns 2 olika "Standardkontoplaner". dels den gamla som alltid hetat BAS-xx och dels den nya som vi kallar för EUxx (det finns dock många som kallar även den nya för BAS-xx).
I den gamla kontoplanen (BAS) har kassan kontonr 1010 - i den nya (EU) har kassakontot nr 1910.

Nå, oavsett om man väljer den nya eller den gamla så består Standardkotoplanen av uppskattningsvis 1000 konton. Där finns konton för "vinst/förlust vid avyttring av fartyg" och allsköns andra udda konton. Det vore meningslöst om vi skickade med alla dessa konton. Därför har vi "skalat ner" den kontoplan som vi levererar med, till en något mera hanterbar kontoplan. Så gör nog de flesta leverantörer av bokföringsprogram. Vi skalar på vårt sätt andra på sitt. Om det i vår kontoplan fattas ett konto som man vill ha, är det enkelt att lägga till detta i Registervård/kontoplan. Där kan man lägga till nya, ändra eller makulera konton.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.229.119.189




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 7 =