Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföring kontantinsats leasingbil 2011-11-03 16:35
Hej allihop!

Jag har tidigare haft mycket hjälp av detta forum genom att läsa runt bland alla dessa miljoner frågor som dyker upp titt som tätt när det gäller bokföring. Nu har jag lyckats stöta på ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag ska bokföra, hittar heller ingen direkt info tyvärr. Så nu håller jag tummarna och hoppas på ett utförligt svar av någon kunnig och välvillig själ :)

För några dagar sedan hamnade jag i akut behov av bil och köpte en jag hittade på annons.
Vi kom överens om att jag skulle övertaga nuvarande leasingavtal samt betala en del i kontantinsats.

Jag betalade 50000:- kontant med "egen insättning" från mitt privata konto och fick kvitto på detta, sedan skrev vi över leasingavtalet som var på ca 83000:- +moms

Jag har nu fått leasingavtalet hemskickat och har kvittot från kontantinsatsen, hur ska jag nu bokföra detta i unibas? Hittar ingenting om bokföring av leasing när man övertar leasingavtal, dessutom så har jag ju inte själva kontantinsatsen med på leasingavtalet utan enbart ett kvitto som sagt.

Detta blev visst lite rörigt men jag hoppas att någon förstår hur jag menar och ett stort tack på förhand!

//Jimmy
 Skrivet av:  Jimmy IP: 46.195.126.107



Svar: Bokföring kontantinsats leasingbil 2011-11-05 13:31
Ja 50.000 kr bokför du som egen insättning och de kan du ta tillbaka omgående (om det finns pengar?) detta blir en avgift för företaget och ingår alltså inte i leasingen.

Själv leasingavtalet 83.000 + moms lägger du in på kontot 5615. Varje gång du betalar leasingavgiften, så krediterar du det aktuella kontot.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Bokföring kontantinsats leasingbil 2011-11-05 16:07
Hej Åke,
Först å främst, tack för snabbt svar. Har dock några extra frågor.

Om jag lägger in leasingavtalet på 83000:- på 5615 hur motkonterar jag då detta? långfristiga skulder eller?

Vid varje avbetalning ska jag väl dra av från skulden då antar jag?

Hade varit tacksam för ett utförligt exempel, jag känner mig en aning trög för tillfället =)

Tack igen!
 Skrivet av:  Jimmy Borgstrand IP: 46.195.126.107



Svar: Bokföring kontantinsats leasingbil 2011-11-15 14:33
Hej,
Såg inte att du hade en fråga till...

Ja alltså på 2350 blir nog bra att lägga in leasingskulden. 5615 används när du betalar en leasing ex.vis per månad.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 10 =