Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändring av betaldatum? 2011-10-19 18:54
Hur kan man ändra på utbetalningsdatum efter att faktura registrerats?
 Skrivet av:  Tommy IP: 90.230.179.116



Svar: Ändring av betaldatum? 2011-10-20 00:52
Lite konstig fråga... Om du registrerar fakturan så blir den också utskriven med automatik och då kan man givetvis inte ändra sådana parametrar. Har du ordermodulen, så finns det andra möjligheter.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Ändring av betaldatum? 2011-10-21 11:23
Det är ingen konstig fråga utan ett konstigt svar. Det är ändring av utbetalningsdatum på en registrerad lev.faktura.
 Skrivet av:  Tommy IP: 90.230.179.116



Svar: Ändring av betaldatum? 2011-10-21 11:49
det är säkert så att det föreligger en missuppfattning här.

När vi talar om "faktura" då tror man kanske i första hand att det är fråga om en kundfaktura. Tommy menar säkert en leverantörsfaktura - vilket framgår av Tommy`s inlägg 2.

Nå till svar på Tommy´s fråga.
Utbetalningsdatum/Förfallodatum används bara som ren information. Förfallodatum beräknas med fakturadatum som grund och sedan med tillägg av betalningsvillkorets antal kreditdagar.

Du kan göra utbetalning när som helst oavsett vilket förfallodatum dom finns på fakturan.

Om Du med utbetalningsdatum menar (kanske är det så) det datum som du angett när du registrerade utbetalningen - då är det värre. Detta datum är datum på verifikationen som skapas för utbetalningen - verifikationsdatum kan man inte ändra i efterhand.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Ändring av betaldatum? 2011-10-21 19:02
Man kan backa tillbaka med en tidigare backup och göra om därifrån, detta gäller både vid lev.faktura samt kundfaktura, måste det vara så krångligt med UNICELL ta bort spärrarna och låt användarna avgöra med sunt förnuft. Idetta fall har vi fått längre kredittid än vad som var avtalat från början, vi måste då komma igåg att denna fakt. inte skall betalas ut på förfallodatum och följaktligen skall inte det tidigare utbetalningsdatumet gälla, och ej heller få ett felaktigt utbetalningsdatum.
 Skrivet av:  Tommy IP: 90.230.179.116



Svar: Ändring av betaldatum? 2011-10-22 03:45
Ja jag uppfattade att Tommy menade en kundfaktura, de andra brukar jag benämna leverantörskulder, men Ok jag förstår...

För mig är utbetalningsdagen som skapas av UNI_BAS enbart en rekommendation. När jag registrerat mina lev.fakturor i programmet, så går jag sedan direkt till att registrera dessa för utbetalning i PG eller BG. Då lägger jag in den förfallodag som står på lev.fakturan. Lev.fakturan hamnar sedan i pärmen Leverantörskulder. En gång i veckan ca går jag in på respektive betalkonto och kollar utbetalningar samt prickar av dessa i UNI_BAS. De betalda lev.fakturorna hamnar sedan i bokföringen med verifikatnummer.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: Ändring av betaldatum? 2011-10-22 13:52
Jag registrerar också direkt med utbetalning till BG skillnaden är att där kan jag gå in vid ett senare tillfälle ändra utbetalningsdatum eller ta bort utbetalningen helt, samma sak vill jag göra i UNICELL men det går tydligen inte och jag förstår inte varför.
 Skrivet av:  Tommy IP: 90.230.179.116



Svar: Ändring av betaldatum? 2011-10-23 00:58
Åhå.

Förstår jag dig rätt?
På sätt och vis hoppas jag att jag missförstått dig, men om jag nu förstår dig rätt så:...

Du har alltså bokfört att du har betalat en räkning, alltså bokfört i förväg, innan du verkligen betalat in den!?!
Du har nu ångrat dig och vill inte längre betala räkningen på det datum du bokfört att du har betalat in den (trots att den inte har betalats och inte heller skall betalas).

FEL! Fel , fel!

Bokför inte kassa- eller banktransaktioner i förväg!
Orsak 1, och den viktigaste) Det ställer till oreda, som du redan sett!
Orsak 2, också rätt viktigt) Det du gjort är ett rätt allvarligt bokföringsfel, och kan ställa till bekymmer, rent juridiskt. Inget man hamnar i fängelse för, men ändå....

Du måste omedelbart göra en hel del manuella korrigeringar, och där vara mycket tydlig med att betalning inte utförts, och dessutom korrigera banktillgodohavandena mm.

UniBas gör helt rätt, rent juridiskt enligt bokföringslagen, som inte tillåter dig att ändra en redan bokförd transaktion på det sätt du vill. Du måste göra en "korrekt" korrigering.Förhoppningsvis kan du göra det med hjälp av funktionen "Övrig bokföring" och "Ändra verifikat".

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare...
/... men inte helt felfri som bokförare...
/... och heller inte säker på att ha förstått problemet fullt ut,
/... i så fall ber jag om ursäkt!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: Ändring av betaldatum? 2011-10-24 11:30
Jag har registrerat en lev. faktura i Unicell, den vill jag ändra utbetalningsdatum på.
Jag har registrerat för betalning på Swedbank på angivet datum, där kan jag gå in och ändra datum eller tabort hela betalningen så vill jag även kunna göra på unicell, jag tror inte att Swedbank inte följer bokföringlagen.
 Skrivet av:  Tommy IP: 90.230.179.116



Svar: Ändring av betaldatum? 2011-10-24 20:14
Swedbank gör säkert rätt på sin sida!
De bokför nog inte att slantar betalats ut, förrän de verkligen försvinner från girot.
Din -begäran- hos Swedbank om ett givet utbetalningsdatum är inte en bokföringstransaktion i reell mening. Det är först när transaktionen verkligen genomförs som det blir en bokföringspost.
 
Det verkar som om ingen här riktigt förstår ditt problem...
Det som jag inte förstår är om du bokfört att pengar har betalats ut, eller om du bara vill ändra kredittiden på en reggad faktura.
 
Om det bara gäller att ändra kredittiden så är det är inget som hindrar att du krediterar en redan lagd faktura och sedan registrerar in den på nytt, men med den ändrade kredittiden. Det enda du behöver göra är att ge den nya fakturan en indexbokstav så att UniBas inte behöver larma om att kundfakturan redan är registrerad.

Yttermera, så finns det egentligen ingen anledning att ens göra den transaktionen! Du kan betala fakturan precis när du vill!  Om du utnyttjar en längre kredittid så får du påminnelse från UniBas att fakturan är obetald, ända till dess att du verkligen betalar den.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 8 =