Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

antal bokförda kontohändelser (NYBÖRJARE) 2011-10-07 13:42
hej alla visa män och kvinnor.
jag är ny i gemet och har precis fått hem min FA-sedel, blivit momsreggad och startat ett plusgirokonto för min enskilda firma. min privatekonomi ligger i annan bank. det finns inget betalkort kopplat till plusgirokontot i dagsläget.

har läst lite grann på forumet, men inte riktigt hittat svar på detta.

DAG 1. jag köper en vara eller tjänst och betalar med mitt betalkort kopplat till mitt privatkonto. på kvittot och på transaktionen står naturligtvis dagens datum.
DAG 2. jag gör bokföringen och ska då flytta pengar från mitt plusgirokonto tillbaka till mitt privatkonto.

hur många kontohändelser ska bokföras? 2, eller 4?
kontohändelsen på mitt privatkonto (dag 1) rör ju firman.

hur hanterar man en sån här simpel sak?

ps. kör nu demoversionen av UNI_BAS och har för avsikt att köpa fullversionen inom kort. så ni får gärna förklara hur man skulle bokföra detta i programmet oxå.

tack på förhand! :-)
/Henrik
 Skrivet av:  Henrik IP: 81.91.1.165



Svar: antal bokförda kontohändelser (NYBÖRJARE) 2011-10-09 01:03
Först: Se till att skapa skuldkonton för egen insättning (2018 ) och eget uttag (2013)

Antag att varan kostar 80:- + moms 20:- = 100:-

Bokföringshändelse 1)
A) Företagets skuld till dig, egeninsättningsskulden (2018), ÖKAR med 100:-
B) företagets kostnad för varuinköp (4010) ÖKAR med 80:-
C) företagets moms-skuld till staten MINSKAR med 20:-, firman har ju nu betalat moms till staten, dvs 2640 minskar (den här funktionen sköts normalt automatiskt om man använder unibas i normalläge, ej i expertläget).
Du kan bevisa transaktionen genom att spara kvittot, och du bör vid registreringen skriva en tydlig kommentar om vad som köptes, om det inte framgår tydligt av kvittot.

Bokföringshändelse 2)
A) plusgirokontot MINSKAR med 100:-
B) företagets skuld till dig MINSKAR med 100:-. Återbetalningar brukar man bokföra på kontot eget uttag, 2013, för att kunna se flödet. Konto 2013 och 2018 är "parallellkonton", men betyder samma sak, företagets skuld till dig. Varför det finns parallellkonton, tja, vem vet....... Det går iofs att bokföra på samma konto, men det är inte brukligt...
Du kan bevisa transaktionen genom att spara kontoutdraget från plusgirot.

Det finns flera videos på hur man jobbar med Unibas dels på hemsidan, dels i länkar inne i programmet. Det finns också en minikurs i bokföring i det filpaket (Unibas) som du hämtat hem.

Du bör rätt omgående också skaffa lite bokföringslitteratur, tex från Björn Lunden Information AB, som har några riktigt bra bokföringsböcker, lämpliga för noviser. Rekommenderas: "Bokföring och förenklat bokslut"

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: antal bokförda kontohändelser (NYBÖRJARE) 2011-10-09 01:23
Börja med att ordna ett bankkonto och tillhörande betalkort för din firma. Det blir bara trassel när man blandar ihop privata konton med firmans. Alternativt Sätt in en större summa pemgar på firmasn PG och bokför detta som egen insättning och ta tillbaka din insättning med ränta när firman börjar stå på egna ben.

I ditt exempel ovan nämner du att du tar privata pengar och köper någonting till Firman och dagen efter betalar Firman tillbaka ditt utlägg till ditt privatkonto. Jag får inte detta att gå ihop, var kommer pengarna ifrån på Firmans PG?

Om det nu finns pengar på PG trots allt, så borde det väl vara enklast att betala från detta konto? En omvänd företeelse skulle ju vara att PG kontot sätter in pengar på ditt privatkonto FÖRST och därefter tar du ut dessa pengar och köper något åt Firman.

Hör gärna av dig igen!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.137.113



Svar: antal bokförda kontohändelser (NYBÖRJARE) 2011-10-09 16:43
Det händer allt emellanåt att man ute på stan gör firmainköp men bara har med sig den egna börsen....

När man sedan kommer hem sätter man sig vid datorn/plusgirot och ser till att firman betalar tillbaka utlägget!

Inget konstigt alls...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: antal bokförda kontohändelser (NYBÖRJARE) 2011-10-09 23:51
Tack så mkt för svaret Lars! Lättförstått och bra detaljnivå. Åke, det är precis som Lars antog, jag har inget betalkort kopplat till plusgirot. Kommer heller inte ha det inledningsvis, eftersom jag i huvudsak säljer tjänster och sällan kommer göra inköp utan faktura.

/Henrik
 Skrivet av:  Henrik IP: 192.71.148.10




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 6 =