Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Årsbokslut 2011-10-04 18:38
Hej!

Jag undrar vad som händer med programmet (Unibas Standard) vid årets slut? Om mitt räkenskapsår slutar 31 dec 2011-nollställs allt automatiskt då den 1 jan 2012?

Är det något speciellt jag behöver tänka på eller göra i programmet vid ett nytt räkenskapsår? Om jag skall deklarera för inkomståret behöver jag ju kunna gå tillbaka och se allt som har bokförts och som jag skall deklarera för.

Kan man ta fram balansrapport och resultatrapport i Unibas Standard som en hjälp till deklarationen?

Tacksam för svar

Mvh Åsa
 Skrivet av:  Åsa IP: 83.250.153.109



Svar: Årsbokslut 2011-10-04 20:00
Det händer inget särskilt alls. Allt rullar på och inget nollställs. Rapporter får man ut hur enkelt som helst, och när som helst, för att kunna ha kontinuerlig uppföljning under året.
Funktionen "Bokslut", som man gör några månader in på det nya året, fryser föregående år, men nollställer inget (förutom att det årets vinst hamnar på ett annat konto).

Och,... glöm inte att ta back-up!

/ Lars Bergström
/
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Årsbokslut 2011-10-04 23:22
Jag instämmer med Lars!

Du kan fortsätta att bokföra på 2012 och även gå tillbaka och bokföra på 2011 om det behövs. Sedan när man VET att allt har bokförts på 2011, då går man in på DATABAS/BOKSLUT Du ser två fält, "Bokför resterande kundfordringar" och "Bokför resterande lev.skulder" om du klickar på dessa i tur och ordning, så bokför UNI_BAS dessa två till det nya året 2012.

Resterande kunfordringar är dina kundfakturor som du sänt iväg ex.vis under december 2011 och som ej blivit betalda under detta år. När du får betalt för dessa i ex.vis januari 2012 och bokför dessa under BETALNING FRÅN KUND, ja då drar UNI_BAS av dessa med automatik på rätt konto.

Samma sak gäller Resterande lev.skulder. Alltså fakturor du fått under 2011, men som du inte betalar förrän under 2012. Dessa blir en skuld för dig på nya året och UNI_BAS fixar in dessa på rätt konto och proceduren blir samma som ovan fast under "Betalning till leverantör".

Den lilla knappen längst ner som det står BOKSLUT på, ska man klicka på NÄR MAN ÄR ABSOLUT SÄKER på att allt är bokfört och i ordning med 2011. ALDRIG annars, eftersom man som Lars påpekar "fryser" det gamla året och det går inte längre att bokföra på, men däremot kan man givetvis titta på bokföringen och skriva ut rapporter m.m.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17



Svar: Årsbokslut 2011-10-06 17:01
Ok, tack för bra svar!
 Skrivet av:  Åsa IP: 83.250.153.109




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 4 =