Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

När skicka till Inkasso? Vilket bolag? 2011-10-03 19:04
Har en kund som jag tror inte kommer att betala. Har skickat påminnelse. Vad gör jag nu? Efter hur länge skickar man till inkasso?
 Skrivet av:  kalle IP: 83.254.227.138



Svar: När skicka till Inkasso? Vilket bolag? 2011-10-03 22:28
Man brukar skicka en påminnelse ca 10 dgr efter förfallodagen. Man kan sedan skicka påminnelse 2 runt 25-30 dgr efter förfallodagen. Har det gått ut 2 påminnelser och där det i den andra påminnelsen står att ärendet kommer att gå till inkasso vid utebliven betalning, kan det vara dags att skicka iväg ärendet till en inkassobyrå ca 40 dgr efter förfallodagen.

Man kan givetvis hoppa över inkassobyrån och sända ärendet direkt till Kronofogden. Detta kan vara lika effektivt och KF tillhandahåller blanketter m.m. samt instruktioner om hur man går till väga.

Tyvärr kan det vara så att en kund saknar utmätbara tillgångar. Då hjälper varken inkasso eller KF. Man kan då vart tredje år betala en slant och förnya kraven med räntor o.s.v. Har man tur kanske man någon gång får ut sina pengar.

Gör företaget/kunden konkurs, så måste man vara med och bevaka denna. Enklast är då att kontakta konkursförvaltaren.

Mitt råd är att ta en kreditupplysning på nya kunder genom någon lämplig instans ex.vis UC.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17



Svar: När skicka till Inkasso? Vilket bolag? 2011-10-05 08:02
Företaget har pengar. Det är en personlig tvist som gör att VD:n tror at h*n kan välja att betala eller inte.

Jag läste att man kan skicka en påminnelse och informera om att det går till går till kronofogden då o då. Stämmer det eller vart kan jag läsa om det du skrev med 40 dgr?

Det står ju något om 13% på fakturan som Uni_Bas skickar ut, vad betyder det?
 Skrivet av:  HBAB IP: 83.254.227.138



Svar: När skicka till Inkasso? Vilket bolag? 2011-10-05 11:53
Har ditt företag en tvist med kunden, kan tyvärr inte Kronofogden hjälpa dig. Din kund kommer då sannolikt att bestrida skulden och ärendet går till Tingsrätten för avgörande. Detta kostar både tid och pengar till ombud etc. Dessutom vet man aldrig hur rätten dömer. Min erfarenhet är att sådana här mål oftast slutar med förlikning. De enda som tjänar på detta är advokaterna som ni båda måste betala.

Jag föreslår att du kontaktar företaget och försöker lösa tvisten och lyssnar till de argument din kund har. Är de skäliga och han vill betala delar av beloppet så bör du ta detta. Är tvisten sådan att ord står mot ord, så är du chanslös i en rättstvist.

Det står säkert på fakturan att vid utebliven betalning utgår 13% i ränta efter förfallodag eller liknande.

Det är väldigt svårt att svara på sådana här frågor eftersom eftersom bara ni känner till detaljerna om orsaken till tvisten. Är det fråga om stora belopp bör du rådfråga någon jurist på din hemort innan du går vidare.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17



Svar: När skicka till Inkasso? Vilket bolag? 2011-10-05 08:32
Pratade med Intrum och dom sa att som mindre företag så ska man skippa inkassobolag och gå direkt till kronofogden.
 Skrivet av:  HBAB IP: 83.254.227.138



Svar: När skicka till Inkasso? Vilket bolag? 2011-10-05 18:23
Det är ju klart att man börjar med att skicka en påminnelse. Men sedan....

- Det finns ingenting som säger att man måste skicka mer än en (1) påminnelse. Det räcker ju med 1 porto.

- Har man väl skickat en påminnelse kan man mycket väl gå vidare till Kronkalle direkt MEN...
Kronofogden arbetar inte gratis - det kostar en ansökningsavgift på 300 kr och den får man betala oavsett om man i slutändan får pengar av kunden eller ej.

- Efter att ha skickat en påminnelse kan man mycket väl skicka ett "Inkassobrev". Många tror att inkassoföretagen har någon sorts ensamrätt på att få skicka inkassobrev. Så är det absolut inte. Vem som helst kan skicka ett inkassobrev. Den enda skillnaden med ett inkassobrev och en påminnelse ligger i texten - själva formuleringen. Påminnelseavgiften får vara högst 50 kr. Det fina med att i nästa steg formulera ett inkassobrev är att man har rätt att kräva en inkassoavgift på 160 kr för detta brev.

Först när man tömt ut möjligheten med påminnelse och inkassobrev ska man överväga att gå till Kronofogden. Man ska då också beakta att man får en kund i andra änden som kanske inte gärna kommer tillbaka. Man kanske inte vill ha kunden tillbaka - men det kan finnas skäl till att ändå hälsa kunden välkommen tillbaka.

Om man i slutändan väljer att gå till Kronofogden ska man skriva en s.k. "Ansökan om betalningsföreläggande". Ansökningsavgiften som betalas till Kronofogden har utmärkta blanketter och instruktioner för detta. Man kan i sin ansökan yrka på ersättning för: Faktuarbeloppet + ränta + påminnelseavgift + inkassoavgift + eget arbeta med 375 kr + ansökningsavgiften (300:- kr).

Om kunden likväl inte betalar får man gå vidare till Tingsrätten.

Allt detta påminner mig om ett kinesiskt ordspråk:
Jag vilja ha betalt kontant - Du bliva sur.
Du vilja köpa på kredit - Du inte betala - jag bliva sur.
Bättre Dig bliva sur.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 6 =