Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

SIE Övergång från bokföringsfirma till egen bokför 2011-09-29 13:47
Hej!
Vårt handelsbolag har 2009 och 2010 skickat iväg bokföringen till en firma i Stockholm. Då vi har dragit ner lite på verksamheten är tanken att sköta bokföringen på egen hand framöver.

Jag har mottagit två stycken SIE4-filer, en för år 2009 och en för 2010. Testade att importera den ena till Testbolaget, och det gick ju fint. Lite info från SIE-ErrorFile som skapades vid inläsningen:

Följande noterades vid inläsningen:
#SRU / SRU-koder har lämnats utan åtgärd.
#UB / Vi lämnar poster för UB utan åtgärd. Sköts av vårt system.
#RES / Vi lämnar poster med saldo för resultatkonto utan åtgärd. Sköts av vårt system.

Talar texten om att jag behöver göra något eller är det helt enkelt bara att köra på? I övrigt mest en del nya konton och andra namn som importerades.

Jag tänkte nu bara höra hur jag bäst gör detta på riktigt sedan. Jag har inte köpt licens till handelsbolaget ännu, så ingenting är gjort. Därmed har jag t.ex. inte importerat någon EU-kontoplan än eller gjort andra inställningar.

Gör jag klokast i att skriva in så lite som möjligt när jag väl startar igång licensen för handelsbolaget för att omgående importera SIE-filerna?

Ingenting är bokfört för 2011 ännu, varken av oss eller bokföringsfirman.
 Skrivet av:  David IP: 90.141.49.122



Svar: SIE Övergång från bokföringsfirma till egen bokför 2011-09-29 18:24
Hej David,
Det här är något som du definitivt ska ringa till Unicell och fråga om råd. Det är lite för komplext för att dra detta i forumet. Det är ju viktigt att det blir rätt på de aktuella kontona, så att balanserna blir OK för innevarande år.

Jag är fast övertygad om att ni kommer att bli lika helnöjda som vi tusentals andra UNI_BAS användare. Ni gör helt rätt i att sköta bokföringen själva. Dels sparar ni massor med sköna slantar och dels får man en helt annan överblick över verksamhetetn när man sköter sådana här inmatningar själv.

Glöm inte att också teckna Supportavtal = Värt varenda krona + lite till...

Återkom gärna här på forumet med andra frågor som vi kan hjälpa er med och Lycka till!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 3 =