Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

moms försvinner 2011-09-11 10:44
Mitt unibas vägrar att bokföra moms på vissa av mina kundfakturor. Momsen försvinner så fort jag klickar på spara rad. Har sett att detta problem uppståt för andra under senaste tiden, men har inte fått något rakt svar på vad som behöver göras? Är det en uppdatering som krävs för att få programmet att fungera igen? Och måste man betala support för att få programfel åtgärdade?
 Skrivet av:  Lars Gustavsson IP: 81.233.111.7



Svar: moms försvinner 2011-09-11 12:22
Hej Lars,
Det Du kallar programfel, har detta varit så från början eller menar Du att programmet skulle ha förändrats under de 3 1/2 åren som Du använt UNI_BAS?

När något oväntat inträffar är det alltid lättast att skylla på programmet. Om det vore ett programfel, då skulle alla våra tusentals kunder ha problem med att momsen försvinner ibland och Du skulle hitta massvis med trådar här i forum som beskriver detta fenomen. Nej, jag skulle snarare tro att det är någon inställning eller så som Du själv laborerat med. Efter vad jag förstår så är detta absolut inget programfel.
Du har haft UNI_BAS sedan april 2008. Du har inte behövt något supportavtal under den tiden. Du har använt UNI_BAS i tre och ett halvt år och aldrig behövt betala en enda krona för support eller abonnemangsavgift, det tycker vi är bra. Det är kanske inte helt otroligt att Du nu behöver lite support -vi hjälper Dig gärna. Du har ju dessutom tur som har en leverantör som förmodligen har marknadens lägsta pris på support.

Ett supportavtal med fri telefonservice och fria uppdateringar kostar 600:- kr per år (+moms). Eftersom Du varit utan supportavtal i mer än 6 månader tillkommer en anslutningsavgift på 400:- kr (+moms).
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: moms försvinner 2011-09-12 13:35
Hej Unicell.
Ni läser in för mycket känslor i det som skrivits. Jag hoppas bara få svar på de frågor jag har - så att jag kan fortsätta arbeta med ert program. Det finns trådar på ert forum kring detta problem men inget rakt svar från Er om vad som behöver göras. Det är era kunder som sagt att de uppdaterat, och sedan har det på något sätt funkat med momsen. Är det denna väg jag skall gå så betalar jag gärna min support. Men var snälla och häng inte ut era kunders avtal med er till allmän beskådning på internet - jag tror det finns en lag som begränsar detta...
Fortfarande inte arg, men mycket förvånad:)
 Skrivet av:  Lars Gustavsson IP: 81.233.111.7



Svar: moms försvinner 2011-09-16 08:56
Om du kört ditt UNI_BAS i 3,5 år utan några problem, så kan det givetvis inte vara ett programfel när det gäller den aktuella momshanteringen. Du kanske har bytt operativprogram under tiden, eller till och med bytt dator eller virusprogram? Att det inte går att ge "raka" svar på denna typ av problem, säger ju sig själv.

Den väg du ska gå bör nog vara att kontakta Unicell eftersom det här är en alldeles för komplex ( och viktig ) fråga för ett forum.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 10 =