Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

SQL browser mot Uni_Bas 2011-09-04 15:31
Finns det någon fungerande SQL-browser till en D4 lokal applikation(kompilerad), typ Uni_Bas?

Jag har testat med D4, men får reda på att testlicensen inte går använda. Jag har också försökt med ODBC-drivern, men den hittar inte den lokala inbyggda server i Uni_Bas.

Alla tips är välkomna. Jag har tillgång till Linux miljö, men saknar Mac, om det skulle underlätta.

Calle
 Skrivet av:  Calle Andersson IP: 79.136.69.5



Svar: SQL browser mot Uni_Bas 2011-09-26 12:09
Anledningen till att ingen svarat på ditt inlägg, är väl troligtvis att ingen begriper riktigt vad du menar?

Vad jag förstår undrar du om det finns någon SQL-browser som fungerar med en 4D applikation? Frågan borde du ställa till de som handskas med programmet 4D eftersom SQL-filer används i applikationer typ kund eller medlemsregister vid hemsidor och liknande. Själva UNI_BAS jobbar, så vitt jag vet, inte med SQL-filer, vilket kanske däremot det här forumets program gör, vilket är något helt annat.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.24.108



Svar: SQL browser mot Uni_Bas 2011-12-06 10:34
Jag förstår precis vad Calle menar. Jag har tyvärr inget svar till honom. Däremot till Åke: SQL är en standard för att kommunicera med en relationsdatabas, och 4D utnyttjar en SQL front-end (därmed även UNI_BAS), så Calle är absolut på rätt spår. Jag är också nyfiken på samma sak som honom, så om någon annan vet så skriv det gärna här!
 Skrivet av:  Henrik IP: 193.181.199.18



Svar: SQL browser mot Uni_Bas 2011-12-07 02:38
Jo jag vet vad en SQL-fil är och har även arbetat med sådana, men jag förstår inte Calles fråga. SQL-funktioner är självklart implementerade i plattformen 4D, men jag har inte en susning om vad Calle eller du själv är ute efter. Vilka tillämpningar är det ni söker. Calle nämner att han försökt med ODBC-drivern, alltså en "Open Data Base Connectivity" -driver, vilken i sin tur inte hittar den lokala inbyggda servern i UNI_BAS. ?!?

Ni får gärna förklara vad ni menar, eller ännu bättre, tala om vad ni är ute efter!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238



Svar: SQL browser mot Uni_Bas 2012-02-05 23:38
Jag vill göra egna sql-frågor mot Unibas-data. Krångligare än så är det inte. Som upplysning för den okunnige: en fråga i SQL kan också uppdatera. Och det finns behov av detta då tex IB har blivit fel Unibas. Men jag har också behov att göra export av data för vidare analys i andra applikationer. Om jag håller på revision av datasystem, så har jag behov lite djupare analyser än de som ingår i Unibas.

Jämför gärna MySQL eller någon annan DB-hanterare.

ODBC-interface är en standard som alla databaser(utom 4D tydligen) har för att man skall kunna använda de verktyg man har mot vilken databas som helst. Något förenklat.
 Skrivet av:  Calle Andersson IP: 79.136.69.5



Svar: SQL browser mot Uni_Bas 2012-02-06 09:12
Calle, du har rätt i att både SQL och ODBC kan användas för att kommunicera med en databas. Ditt antagande att 4D inte skulle klara detta är däremot helt fel.

Det är däremot så att vi har spärrat den sortens kommunikation i UNI_BAS. Du anger egentligen själv anledningen till denna spärr: Du vill ändra IB. (- Och det finns flera anledningar)
Man kan lägga in IB när som helst före första bokslut. UNI_BAS kontrollerar att IB balanserar. När man gjort första bokslut blir IB automatiskt föregående års UB - allt annat räknas som bokföringsbrott.Om man med hjälp av SQL skulle förändra IB mellan två år - då är det ju samma sak som att lägga in en transaktion ett obefintligt datum med en osynlig verifikation - Nej FY - sådant är inte tillåtet - därför är det spärrat i UNI_BAS.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =