Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Datumfundering! 2011-08-25 14:21
Jag kan tänka mig att mycket kan hända när grundplattformen ändras och vi nu har UNI_BAS v12. Spännande! Mycket lär vara relaterat till våra vänner som använder MAC, men faktum är att nya UNI_BAS-filen är nästan tre ggr så stor som tidigare! Sånt gör mig nyfiken...

När man laddar ner den nya uppdateringen som är daterad 2011-08-24, visar UNI_BAS display det gamla uppdateringsdatumet, vilket i mitt fall är 2011-08-03. Jag var tvungen att gå in och kolla på filen... jodå här står det 2011-08-24. För övrigt verkar allt fungera som vanligt och datumet på displayen har givetvis ingen funktion i programmet.

En liten grej har jag hittat. När man skriver ut en lista under SPÅRA FAKTUROR, så finns totalsumman inte med i utskriften men väl i displayen. FAKTURALISTAN däremot fungerar perfekt. Sedan verkar det som att programmet tar säkerhetsbackup själv när man stänger av? I varje fall radas det upp en massa filer när man stänger!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.67



Svar: Datumfundering! 2011-09-06 08:30
Förlåt Åke,
Du har fått vänta länge på ett svar.
UNI_BAS tar numera större plats på hårddisken. Nu spelar detta inte så stor roll nu när priset per megabyte nästan är bråkdelar av ören. Förändringen beror på att 4D har förändrats i grunden. Jag har själv ställt frågan till 4D, men jag har inte fått något riktigt bra svar därifrån ännu.

Det datum för uppdatering som visas på nedladdningssidan ska vara det datum då senaste uppdatering lagts ut.

Under en övergångsperiod så har det mycket riktigt tagits en säkerhetskopia varje gång man stänger av UNI_BAS. Det fanns under en period speciella skäl för detta, men så är det inte i den senaste versionen. Nu är det åter så att man själv under Databas/Styrning/Övrigt kan bestämma hur ofta man vill ta säkerhetskopia.

Utskrifterna under både fakturalista och spår fakturor har numera en totalsumma - tack för påpekandet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Datumfundering! 2011-09-18 23:57
Tack Unicell,
Ingen fara, jag har själv varit bortrest i 14 dgr och ser nu att det finns nya uppdateringar.

I.o.f. vore en automatisk säkerhetskopia inte helt fel med tanke på alla som verkar "glömma" att göra detta med jämna mellanrum. Givetvis blir det problem i alla fall om datorn kraschar och säkerhetskopian bör lagras på ett USB-minne eller liknande.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.17




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 1 =