Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Faktura inmatning 2006-02-19 22:08
Provade idag att "knacka" in en faktura i Unibas. Jag ville göra en förhandsgranskning på det hela innan denna skrivs ut. Likaså måste man ju kolla av hur det ser ut med egna loggan som matas in. Där är väl inget annat sätt att kunna kolla layouten på tilltänkt faktura. Detta funkade bra och det var färdigtittat. Då jag tryckte tillbaks igen så försvann fakturan och registerhantering för ny faktura fanns. Den inknappade fakturan finns med i systemet nu men utan verifikations nummer. Nu vill jag skriva ut denna men det enda sätt jag kommer åt den på är att skriva ut fakturakopia. Kommer inte åt den på annat sätt.. Måste jag kreditera denna och göra en ny eller finns där annat sätt att hämta denna på?
 Skrivet av:  Pontus Löfdahl IP: 81.230.89.11



Svar: Faktura inmatning 2006-02-20 09:51
När Du registrerat en faktura och trycker på utskriftsknappen "Faktura", får Du två skrivardialogrutor på skärmen. På den andra kan Du välja Skärmutskrift/Förhandsgranska/Preview. Du kan direkt därifrån skriva ut fakturan eller avbryta.

Efter utskrift/förhandsgranskning kommer Du tillbaka till fakturaförnstret som Då frågar: "Är utskriften OK eller skall den Makuleras" - Om Du trycker på Makulera-knappen kommer Du tillbaka till fakturaregistreringen och kan göra de korrigeringar Du vill göra eller avbryta registreringen helt. Om Du å andra sidan trycker på OK-knappen, då uppfattar UNI_BAS som att utskriften blev OK och att Du är beredd för nästa faktura.

Har Du tryckt på OK kommer fakturan att finnas i Din kundreskontra. Har Du valt att bokföra enligt "fakturametoden" då bokförs även fakturan. Har Du å andra sidan valt att bokföra enligt "kontantmetoden/bokslutsmetoden", då sker ingen bokföring vid detta tillfälle. Bokföringen sker istället automatiskt vid betalningen.

Om Du går till Rapporter/Kunder/Spåra fakturor, då finns fakturan i listan på skärmen. Klicka på fakturan - i nederkant har Du en knapp "Fakturakopia". Trycker Du på den komer det förstår en fakturakopia. Originalet skulle Du ha passat på att skriva ut tidigare enl ovan - har Du missat detta - finns det förstås en "räddningsplanka". Ring till serviceavdelningen så hjälper vi Dig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 4 =